Advent


Barndomsminnen del I,

Julen närmar sig. I skolan är det julspel i gymnastiksalen
Elever och föräldrar är uppklädda.  Det är fest!
Där är dom alla: Maria och Josef, änglar och herdar.  Man vet ju att det är äldre elever, från trean, men på något mystiskt vis så förvandlas dom till de figurer som spelas.  När sedan tomtar och pepparkaksgubbar börjar dansa omkring är förvandlingen total.  Julsångerna stiger mot taket, en tät varm stämning.
Det är advent.  Snart jullov.

Hemma har förberedelserna nått sin höjdpunkt.
Adventsstjärnan kom upp första advent och spred nu ett varmt rött sken.  Jag kunde ligga vaken länge med ögonen på stjärnan innan jag somnade.
På Annadagen var jag med pappa nere i källaren, i brygghuset, och var med om lutningen.  Det var lite trolleri med lutfisken.  Att tänke sig dessa hårda torra bitar, som pappa sågade till, som mat var svårt, som ett mirakel.  Som så mycket annat med julen.
Julstädningen stökades undan av mamma, det doftade friskt av såpa.
Juldukar lades fram.  Det tisslades och tasslades.  Dom oöppnade luckorna på adventskalendern blev allt färre.
För varje ljus som tändes i adventsljustaken kom julen närmare.

Fortsättning följer om några dagar...



Kommentarer
Postat av: Doris - Allgrip

Åh, så fint!

För första gången i mitt korta liv ska jag byta destination för julfirandet... känns konstigt.

2011-12-04 @ 20:53:34
URL: http://allgrip.devote.se
Postat av: jennycatharina

tack för din fina kommentar.

och tack för att du delar med dig av det här minnet!

2011-12-06 @ 16:48:18
URL: http://jennycatharina.blogspot.com
Postat av: Fatma - JULKALENDER

Lucka 6 innehåller en bloggdesign, kolla gärna in ifall du vill vinna den! :)

2011-12-06 @ 17:31:10
URL: http://fatmas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0