Surrealism

= överrealism.
Ett sökande efter det aldrig sedda och aldrig hörda. Drömmar och Mystik.
Freuds teorier om det undermedvetna. såväl som om det övernaturliga.






Jag är autodidakt, självlärd.
Tecknat har jag gjort så länge jag kan minnas.
Under flera år ställde jag ut ganska regelbundet. Från Malmö i söder till
Säter i norr. Det flöt på bra och jag träffade många härliga människor.
Fick fina recensioner och sålde det mesta, tex. målningarna på det här
inlägget. Ibland var det med blandade känslor, hade jag kunnat så skulle
jag nog köpt tillbaka vissa! Men så kan man naturligtvis inte tänka.

I videon "Paintings" finns ett antal målningar som spänner över c:a tio år.



Surrealismen rör sig ofta på förbjuden mark,  det man inte talar om...



Matt.18:9, 27:46.  Mark.15:34

Sonen                                                                           100x70 cm.


Sedan hände det som hänt så många andra, t.o.m. Strindberg gick in i
väggen, så jag var i gott sällskap! Jag hamnade i en formsvacka,
inspirationen tröt, skulle normalt kommit igång igen efter en tid men
drabbades sedan av en rad tråkiga händelser. Den ena efter den andra,
hann inte återhämta mig mellan varven...
Efter detta prövade jag på hanggliding, ett sätt att utmana livet kanske?
Kort sagt, det blev för mycket.
Måleriet lades åt sidan och jag klarade inte av att ta upp den igen.
Jag hade försörjt mig på konsten under nästan åtta år, men började nu
jobba deltid ett tag. Det blev snart heltid, därefter var det kört...

Målade sporadiskt men känslan var borta.
Efter ett tag började skapandet ge sig till känna igen, men i form av musik!
Jag är ju ingen musiker, så det blev till att "måla" med ljud.
Smyga omkring i buskarna, ibland med risk för livet... allt för att få just
"det där" ljudet. Roligt var det, och det är det ännu.
Plötsligt fick jag sedan i mina händer en digitalkamera; rörliga bilder, med
mina ljudkompositioner till !
Att skapa med händerna: man skulle kunna säga att ödet förde med sig
leran, om man nu trodde på ödet... och där är jag nu, kanske något
splittrad, men tillfreds.
Och, ett nytt medium att uttrycka mig i.


"There is another world, but it is in this one",  Paul Eluard, 1895-1952.

Surrealism ; ett försök till  förening av KÄNSLA och FÖRNUFT..!






Kommentarer
Postat av: Rania

sv: nej men hej och oj, tack så mycket, roligt att du gillar den :)

2011-11-07 @ 19:57:09
URL: http://raniamaria.eu/blog
Postat av: elin

hej! åh, tack så mycket :) det har jag inte gjort nej, men förhoppningsvis någon gång i framtiden :)

2011-11-10 @ 22:16:22
URL: http://elvifi.blogg.se/
Postat av: Doris

Jag tycker också om att måla/rita... tror jag i alla fall. Kanske gjorde jag det, men gör inte längre.

För tillfällena när jag faktiskt ställer mig framför staffliet sker alltmer sällan. Det är på något sätt JOBBIGT. När jag väl står där framför duken och arbetar är det väldigt behagligt att måla, att få släppa allt och skapa. Jag brukar inte vara särskilt eftertänksam när jag målar/ritar, orkar inte hålla på med en massa kol på duken innan jag tar fram färgerna eller så.

Någon stor konstnär blir jag nog aldrig, men objektskapandet hjälper mig att lämna jordelivet för några minuter. Lite samma sak som att rida häst. Känslan av att galoppera på långa grusvägar med ett stort, intelligent djur som samarbetar med en är obeskrivligt.

2011-11-11 @ 13:50:46
URL: http://allgrip.devote.se
Postat av: Hanna

Jag tycker mycket om de två översta tavlorna, de är mycket väl utförda och känslan för anatomi känns i alla dina avbilder av människan. Så fina!

2012-02-03 @ 16:33:43
URL: http://kitschparad.blogspot.com
Postat av: pybusa

Jag förstår bild och text. Helheten av ditt skapande är för mig ett stort asgarv och storflabbande. Negativt garv? eller positivt garv? klotet är litet och jag söker med ljus och lyckta efter människor med flerstegstänkande humor och skaparförmåga. Jag tar en relativ risk att överhuvudtaget ta kontakt med tankedårar som du kanske är? I den normala världen så tycker jag att du känns som en som tänker anorlunnnnnnda.

2015-01-16 @ 23:32:25
URL: http://wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0