Unio Mystica

Vem är Gud,        Vad är Gud,       Finns Gud,    frågorna om Gud är många.


Min teckning är inspirerad av Dan Anderssons dikt "Vaknatt", fritt tolkad:
-vad är det som vidrör armen, en mygga, eller kan det vara något annat..-



Gemensamt för följande tänkare och mystiker, från olika tider, religioner och
kulturer är att de alla, oberoende av varandra, har kommit fram till samma
slutsats: Varat, Källan, Ursprunget, Gud kan inte uttryckas,beskrivas i ord !

Han är oändligt mycket större än ord kan uttrycka:             Nicholas av Cusa
Vad man än säger om Gud, det är han inte...                       Mäster Eckehart
Om Gud själv kan ingen tala:                                                Albert Magnus

Ord och tankar vänder sig bort från honom och finner honom icke:
Uphanishaderna

En absolut, odelbar enhet trotsande varje vidare analys och beskrivning,
det mystiska Intet, den primära punkten:                                      Kabbalan
Hans natur kan ingen människa beskriva:                                      Vedanta
Om Gud kan ingen människa tala, ingen tunga kan prisa honom,
tystnaden enbart, förkunna honom:                                         Hermetismen

Verkligheten är i sanning gudomlig, men till sitt egentliga väsen är den utom
räckhåll för det analyserande tänkandet:                                   Platonismen


Ingenting kan sägas om detta, eftersom det till sin natur är någonting annat
och motsatsen till allt som existerar och kan omfattas med tanken:
Rudolf Otto,"The Idea of the Holy"

Jag är inte gömd i det höga eller låga, inte heller i jorden,
himlen eller på tronen...                                                Sufimästaren Rumi


Ja, tingens väsen ligger i fjärran, djupt nere i djupet, vem kan utgrunda det ?
Pred.7:2



Finns det något att tillägga så är det väl att:

Det är inte upp till någon person eller institution att säga sig veta
"sanningen", eller att ha monopol på den !

.


Kommentarer
Postat av: ellen ♡

fin blogg, hoppas allt är bra med dig? :)

ska vi följa varandra via bloglovin? :)

2011-10-30 @ 18:25:58
URL: http://eellenpeterssoon.blogg.se/
Postat av: joanna

Hej jag heter Joanna är är 23 år.

När jag var 14 år fick jag diagnosen Aspergers syndrom och nu bloggar jag öppet hjärtat om mitt liv med diagnosen och allt vad det innebär för att folk ska få mer förståelse och insikt för hur det är att leva med ett dolt funktionshinder och att alla är lika mycket värda trots bakgrund

så kolla gärna in min blogg

Ps. Finns även en veckansblogg tävling där du har chansen att bli länkad inför mina 400-600 unika läsare/dag så passa på att anmäl dej

2011-10-31 @ 12:15:41
URL: http://domkallarmighannes.com
Postat av: kalebass

Tack, allt bra här,

Det är klart vi ska följas åt Ellen!

Ja, Joanna, jag skall verkligen kolla in din blogg.

Välkomna till min !



2011-10-31 @ 17:48:17
URL: http://kalebass.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0