Transcendens

Jag har mediterat , TM av och till, under ganska lång tid.

Vill gärna dela med mig, helt kort, av vad som kan hända som
"bieffekt" under en meditation.
Alltså inget man ska eftersträva, eller önska, bara låta komma...

För ett antal år sedan under en meditation, utomhus, intill en
äppleodling söderut, upplevde jag hur omgivningen förändrades.
Transformerades. Inget sensationellt, men mycket verkligt.
Raderna av äppelträd bleknade bort och landskapet skiftade till
ett betydligt mera vildvuxet sådant. Jag hörde suset från en skog
och kände tydligt doften från barrträd. Som inte fanns, det växte
ju enbart lövskog i området!

Vi ser inte hela verkligheten. Bara en del av den.
I hinduismen säger man att verkligheten döljs av Mayas slöja.
Tanken på att vi lever sida vid sida med andra dimensioner som vi
inte vet om kan verka skrämmande för många.
Men faktum är ju att vi redan i vår verklighet lever vid sidan
av andra verkligheter!  Som vi inte ser utan hjälp av diverse
instrument
; infrarött ljus, röntgen, electromagnetisk strålning, olika
vågformer som finns runt omkring oss, hela tiden, men som vi måste
ha en "mottagare" för att kunna uppleva.

Det mesta går att förklara, om än inte alltid så lätt att förstå.
Som tex. neutrinos, elementarpartiklar som oupphörligt passerar rakt
genom oss och vår planet...
.. och hur ser en orm, eller en insekt på verkligheten?

Helixnebulosan, i infrarött ljus.

Parallella dimensioner skulle förklara och inte minst, möjliggöra mycket
av de fenomen som människor säger sig ha upplevt.
Det ockulta är till större delen ren bluff och önsketänkande, men en hel
del skulle förmodligen kunna få sin förklaring.
Clairvoyance, poltergeistfenomen, se in i framtiden osv. osv.
Flera av dessa yttringar är fascinerande, men oftast bara ett uttryck
för människans förtvivlade försök att finna mening i det kaos som
verkligheten utgör.


Kommentarer
Postat av: anita

Jag tänker att vi är oerhört begränsade i vår perceptionsförmåga, men att somliga är mer "synska" än andra, inget konstigt med det. Ungefär som att musikalitet varierar från person till person.

Jag har min verklighet, med litet v, Verkligheten med versalt V kan jag som liten mänskovarelse aldrig omfatta.

2012-04-22 @ 22:46:05
URL: http://www.pyttiminpanna.wordpress.com
Postat av: kalebass

Så sant. Vidden av det hela kommer vi aldrig att fatta, men nog är det en kittlande tanke att nudda vid den. Efter min upplevelse , som inte är den enda av sitt slag, så känns det dessutom som om gränsen mellan dimensionerna kan vara ganska så tunn.

2012-04-24 @ 22:43:23
URL: http://kalebass.blogg.se/
Postat av: anita

Så tunn, så tunn - och visst tror jag att meditation och yoga kan göra oss mer öppna, mer mottagliga för det som finns "bortom" - det som vi har lärt oss att omsorgsfullt stänga dörren till.

2012-04-24 @ 23:38:33
URL: http://www.pyttiminpanna.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0