Översittare.

Ser en o. annan katt som stryker omkring.
Katter som jag inte känner igen.
Förmodligen sk. sommarkatter som övergivits, lämnats kvar
efter semestern... likadant varje år. Tråkigt och grymt.
Människan är ofta grym mot djuren.
Hur är det med djuren,
är djur grymma ?
Översittare ?
Vi ger gärna djuren egenskaper som vi själva har.
Talesätt som säger att någon är ;
Klok som en uggla
Dum som en åsna
Listig som en räv
Arg som ett bi
Feg som en hare
Det kan också handla om det omvända, att vi ger oss
själva egenskaper som djuren har...
Stark som en oxe
Snabb som en iller
Hal som en ål
Långsam som en snigel
 
Men att nedlåtande påstå att vi i vissa situationer beter
oss som djur, är givetvis helt fel.
Djuren beter sig inte som vi.
Grymheten är inte medveten !
Utstuderad grymhet är en rent mänsklig egenskap.
 
Illvilja existerar inte i djurens värld !
 
Inte heller elakhet, hat, missunsamhet, avund, sadism...
 
Vi är också djur. Märk väl; ett högt stående djur..!?
Vissa vill påskina att vi dessutom är "andliga".
Hur visar sig den andligheten,
och var, sitter den ?
Ytterst på nästippen, kanske.
Kan det vara därför som vissa sätter näsan i vädret.
Sätter sig själva på piedestal.
Vissa som vill vara lite förmer än andra ?
 
 

Kommentarer
Postat av: Libra

Ja i mitt tycke är vi alla andliga varelser.
Även djur är andliga varelser.
Och dom som sätter näsan så högt att dom inte ser vart dom går snubblar förr eller senare över sina egna fötter. =)

2012-07-31 @ 09:50:26
URL: http://mammababsan.blogspot.com
Postat av: kalebass

Önskar att fler också kunde försöka "bete" sig som andliga varelser. I grund och botten är vi och allt runt omkring oss ju faktiskt från samma ursprung, stjärnstoft !

2012-07-31 @ 13:04:19
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: Per-Anders

Kloka tankar. Det är sant att djur inte är grymma utan det är en mänskligt egenskap. Jag stöter ofta på människor som gjort det till en grej att trampa på andra som om det vore självklart (strävan efter makt). Kampen mellan det onda och det goda fortsätter bland oss människor.

2012-08-02 @ 18:03:08
URL: http://peranders.blogg.se/
Postat av: anita

Jag håller med Libra, jag ser också både människor och (andra) djur som andliga varelser. Sedan beror det förstås på vad man lägger in i ordet "andlig". Att vi har omedvetna djup, som är bortom vår fattningsförmåga, kanske?

Jag tycker nog mina två hundar uttrycker avund (eller är det kanske miswsunnsamhet?). Om jag kelar med den ena så prejar den andra sig fram för att jag ska kela med den i stället.

Men visst är djurvärlden mycket rakare och ärligare än människans.

2012-08-03 @ 01:20:58
URL: http://www.pyttiminpanna.wordpress.com
Postat av: Doris - Allgrip

Djuren visar alla de egenskaper jag ofrånkomligen många gånger önskar att vi var bättre på att förvalta...

2012-08-03 @ 15:33:26
URL: http://allgrip.wordpress.com
Postat av: kalebass

Att kortfattat beskriva andlighet är inte helt lätt. Den andlighet som religionerna talar om lämnar jag därhän. Andlighetens "professionella anhängare" anser dessutom djuren vara själlösa.
Däremot kan jag ana att vi har ett djupare medvetande,bortom vår fattningsförmåga,ja, som är kopplat till en strävan till liv. Som ju även djuren på en fallande skala har, ända "ner" till självaste materian... jag föredrar ordet stjärnstoft.

2012-08-03 @ 16:38:48
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: Krönikören

Bra skrivet. Vi sätter oss över djuren, som inte har de dåliga egenskaper vi har. Vad är djuriskt kan man undra.

2012-08-15 @ 20:57:06
URL: http://www.metrobloggen.se/antligenmandag

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0