Varde Ljus

Ljuset har kommit, våren är här.
Ett ljus som lyser upp, upplyser och avslöjar, på gott och ont...

De gotiska katedralernas imponerande fönster och målade glas
är inte enbart dekoration. Man ville visa Guds härlighet.
Ljuset sågs som en gudomlig manifestation.

klosterkyrkan i SaintDenise

Det är inte särskilt svårt att tänka sig menighetens förundran.
Konstruktionen och skickliga hantverkare skapar en illusion av
något övernaturligt. Ett himmelskt ljus.
Lucifer, ljusbäraren, den starkast lysande ängeln, föll men det
var morgonstjärnan Venus som slocknade, när solen gick upp!
Ljusets seger över mörkret, kunskap över dumhet.

Vi matas ständigt med ny kunskap. På gott och ont.
Vetenskapen talar om många dimensioner. Parallella universa.
Tid, som inte existerar.
Att verkligheten så som vi upplever den inte heller finns, helt
enkelt inte existerar. Det går emot allt förnuft.
Allting tycks röra sig om paradoxer; ting som kan befinna sig
på två platser samtidigt!

Därborta i vetenskapens gränsland talas det ibland om en
bakomliggande intelligens, en tanke, en gud?
De religiösa skall nog inte slå sig för bröstet än förstås.
Här handlar det om en gud som spelar i en betydligt högre liga.
På en helt annan nivå än den avbild som nu tillbeds!
Men detta ligger långt fram, eller rättare sagt, långt över vår
fattningsförmåga. Oavsett vad de "upplysta" invigda vill påstå.

Det starkaste ljuset för vår del, är väl det som sägs finnas i
slutet av tunneln, ( och det gäller fattig som rik, ateist  som
troende ), men vad kan finnas därbortom...
" the tunnel at the end of the light "

Men innan vi går vilse fullständigt i ljuset är det nog bäst att hålla
åtminstone ett ben på marken. Ljuset i tunneln KAN vara ett tåg!

Den 31 mars släcker vi en timma, släcker för en ljusare framtid...



Kommentarer
Postat av: KaosJenny

Intressant och svindlande... tänk om vi inte finns... Men så länge det ändå känns som om jag finns här och nu så räcker det en bit. Göra vad jag kan av det. Tid är böjbar när man är här och nu och så får vi se vad som händer sen.. Spännande Blogg Kram

2012-03-24 @ 01:14:12
URL: http://fantastisktkaos.blogspot.com
Postat av: kalebass

Det är sant, vi lever här och nu. Vad som kommer sedan och vad det fanns innan, är det ingen som vet.

Men spännande är det...

2012-03-26 @ 18:33:34
URL: http://kalebass.blogg.se/
Postat av: anita

När jag var yngre var jag nog vad som brukar kallas en sökare. Ju äldre jag blir, desto mer avklarnad blir bilden av människan som en andlig varelse. Jag undrar inte längre "vadan" eller "varthän". Däremot förnimmer jag att vi ingår i sammanhang som är större än vi kan greppa, men det är inte något som jag längre bryr min hjärna med. Något helt annat än religion, alltså. En eventuell gud behöver ingen religion, den är människans påfund.



Den som inte lever får se . . . :-)

2012-03-27 @ 13:15:51
URL: http://www.pyttiminpanna.wordpress.com
Postat av: Livsagnostiker

Vilken vacker kyrka o.o Jag bara älskar arkitekturen i kyrkor :)

2012-04-03 @ 16:24:46
URL: http://livsagnostiker.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0