Anonymous

Det förekommer en hel del anonyma kommentarer på vissa
bloggar. Dvs. namnlösa utan egen blogg.
Även jag vill vara anonym, men det går ju att bilda sig en
uppfattning om mig, tex. genom de inlägg, påståenden och
intressen som visar sig i min blogg. Plus att man kan lägga
in egna kommentarer, svara på ev. angrepp eller tacka för
visad uppskattning !

Min skugga, på många sätt blott en skugga av mitt forna jag.

Så finns det s.k. TROLL, mer eller mindre pålästa som är ute
enbart för att bråka och sabotera. Dessa kan driva en "debatt"
så långt att det till slut blir en fråga om huruvida jorden
verkligen är rund, eller platt. Ett meningsutbyte in absurdum...

Jag är inte politiskt aktiv. Det närmaste jag kommit var som
fanbärare för miljöpartiet i tidernas begynnelse...
Jag är en typisk ensamvarg. Utgår från min erfarenhet
intuition och känsla, och hur omgivningen beter sig, lokalt och
globalt. Nu och bakåt i historien. Löften liksom mångordighet
påverkar mig inte det minsta. Jag vill se resultat i verkligheten.
Politiskt ligger jag åt vänster, men har lokalt röstat strategiskt,
dvs. jag anser balansen vara mycket viktig. Inte minst för att
motverka ytterlighetspartier. Vänster såväl som höger !

För alla nya besökare:
Jag har ett förflutet som utövande konstnär. Måleri. Surrealism.
En tillfällig "svacka" och flera personliga, tragiska förluster,
som avlöste varann, blev för mycket. Ett "tillfälligt" deltidsjobb
blev heltid, och så var den sagan all...
Besöksantalet har ökat kraftigt men kommentarerna minskat ?
Vad är orsaken. Går det att ändra?

Skapandet spelar stor roll, och på det ena eller andra sättet får
det utlopp. Ljudkonst, arbete i lera (som finns att "njuta" av, 
här och var i bloggen... Samt nu i sommartid utflykter och
insamlande av örter till diverse mystiska brygder...

Älskar skog och mark.
Vilket återför mig till frågan om åsiktsskiljaktigheter, ibland
oförenliga sådana.
Alltifrån extrema trädkramare till människor som ser träd som
vegetationselement och gärna skulle se halva landet asfalterat !
Lite tillspetsat, ja, men nyligen var det en anonym(!) som kallade
miljöförstöringen för en nödvändig "förändring av naturen" !

 

Kommentarer
Postat av: anita

Intressanta reflektioner! Och visst är det som du säger, att följer man en blogg så gör man sig ganska snabbt en föreställning om personen som finns bakom orden. Rent fysiskt kan vi ju omöjligt föreställa oss personen i fråga, förstås, men kanske vi till och med får en sannare bild av människan när vi "slipper" synintrycken?

Om trollen på nätet: Jag undrar om de är en effekt av anonymiteten, eller om de är tragiska människor som äntligen hittat ett - trots allt - ganska harmlöst sätt att få utlopp för sin frustration? Vilket var först, hönan eller ägget?

Jag har också noterat att jag har fler läsare nu men ändå ganska glest med kommentarer. Lättja?

2012-05-25 @ 00:39:37
URL: http://www.pyttiminpanna.wordpress.com
Postat av: kalebass

Ibland finns kanske helt enkelt inget utrymme för kommentar,allt är redan sagt i inlägget. Eller det blir lite för mycket, avancerat, man vågar inte, tror inte man har något att tillägga. Eller, hemska tanke, för lite "outfits"... Man skulle kanske lägga upp dagens underkläder till beskådande ?

2012-05-25 @ 12:10:09
URL: http://kalebass.blogg.se/
Postat av: Tika

Hej, hittade precis hit från http://www.dreamcatcher.se/blogg-2, där du skrivit en kommentar för en halv evighet sedan (jag är lite seg) :-)

Intressant blogg, säger jag som bara läst ett inlägg än så länge, kommer läsa vidare (är inte så himla duktig på att kommentera, i mitt fall oftast för att jag inte kommer på nåt vettigt och inte gillar när det blir debatt av saker och ting, är lite för fredlig av mig för sådant) :-)



Mvh Tika

2012-05-25 @ 22:47:46
URL: http://angelikathewiccan.wordpress.com/
Postat av: kalebass

Bättre sent än aldrig ! Du är välkommen att kommentera vad du vill, det behöver inte bli någon debatt. Jag är också fredlig av mig, men ofta retar jag upp mig på alltför många orättvisor i världen.

Men, det finns mycket fint också ! Kram på dig.

2012-05-26 @ 11:35:46
URL: http://kalebass.blogg.se/
Postat av: Madonnan

Nu fick jag en mer tydlig bild av dig, om än något skuggig :) Intressant att läsa om dig.



Trevlig helg!



2012-06-02 @ 10:59:07
URL: http://madonnans.wordpress.com
Postat av: kalebass

Tack Madonna. Det finns lite till under personligt; "jag plus nu", tex. och, en BILD, i det allra första inlägget; "Varför Kalebass"...

2012-06-02 @ 15:35:25
URL: http://kalebass.blogg.se/
Postat av: Sofie

Personligen föredrar jag den engelska termen trolling framför troll eller trolla, eftersom det snarare åsyftar vad personen i fråga gör (alltså brutalt tar sig in i en diskussen, skär i den) snarare än vilket sorts person det gäller. Just "troll" ger ju väldigt osympatiska associationer... ibland, och då alltså väldigt sällan, tycker jag att de kan tillföra en diskussion en absurd och sorgligt mänsklig kvalitet. Visserligen utför de en djupt osympatisk handling, men det är ju också bra att skilja på sak och person. Hm, svårt att utveckla det vidare.



Bra blogg!

2012-06-05 @ 11:23:01
URL: http://blog.sofieviolett.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0