Behövs religion

Varför finns religion ?
 
Religionen ger tröst i en krävande, orättvis och sorglig värld,
i ett liv som vi dessutom vet är tidsbegränsat. Dom flesta önskar
få en förklaring på jämmerdalen, eller ett paradis i någon form,
ovan där... Ett evigt liv, samt inte minst gemenskap i gruppen !
( Klicka gärna på bilden:)
Tröst, gemenskap, kärlek, makt - religionen har många funktioner.
"Vi blir ödmjuka av djupet i andras tro..??
Slutorden är religionshistorikern Karen Armstrongs...
Frågan är, VAR finner vi denna ödmjukhet.
Att religion skulle innebära kärlek och medkänsla? Knappast.
Snarast är det väl tvärtom Man stänger ute. Exkluderar.
Makt däremot är det ingen tvekan om...
Att tillhöra en grupp, vara utvald, "frälst", och anse sig ha den enda
rätta sanningen.
 
Sverige är det minst religiösa landet i världen !
 
Vi har å andra sidan ingen kultur, ingen historia eller ryggrad heller !
Ett samhälle (folk) som lagt sig platt...
 
 

Kommentarer
Postat av: anita

Minst religiösa om man talar om att vara praktiserande, bekännande sig till någon lära. Men om vi talar om att ha någon form av andlig förklaringsram till tillvaron så tror jag vi är ganska många också i Sverige. Jag tycker det är sunt att vi inte behöver någon andlig ledare som förmedlare mellan oss och en högre makt.
Programmen du tipsar om är mycket intressanta, ger perspektiv. Intressant var hindun som inte ens förstod frågeställningen (minns inte exakt hur frågan löd). För honom var religionsutövningen så ett med honom själv, att han inte kunde skilja ut sig från den.
Kanske vi har missat något i vår rationella sekularitet?

2013-03-11 @ 19:50:37
URL: http://www.pyttiminpanna.wordpress.com
Postat av: KaosJenny

Hm, intressant. Jag tror att det ligger något i det Anita skriver. Vi tror men har inte känslan att vi behöver en påve till exempel. Att exkludera är inte ok. Vad jag kan ha svårt för är den där "gud älskar mig därför har jag det så bra" mentaliteten. jag tror absolut att tro har ett syfte som gör gott för många Läste någon undersökning någonstans om att de som tror är lyckligare än andra. Däremot kan man tro många saker men om man känner att man är en del i ett större sammanhang är det bra. Kram

2013-03-12 @ 00:45:37
URL: http://fantastisktkaos.blogspot.se
Postat av: kalebass

Jo, visst har religionen en funktion. För den enskilda människan är det naturligtvis en stor tröst, bl.a. men när den går ut i samhället och vill bestämma, blir den förtryckande, förbjudande och motbjudande! Det är religionerna och den gud som människan skapat som jag vänder mig emot. Även jag tror, eller hoppas, på någonting mer bortom bergen...

2013-03-12 @ 11:12:45
URL: http://www.kalebass.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0