Daggdroppen

Att se det stora i det lilla,
och det lillas roll i det stora.
Att allt hänger ihop. Påverkar. "Fjärilseffekten".
Harry Martinsson " Fångade daggdroppen som speglade kosmos ".
(Akademiens motivering till Nobelpriset 1974.)
 
Det lilla och det stora. Mikro och makrokosmos.
Är universum oändligt?
Hur är det åt andra hållet. Inåt?
De starkaste electronmikroskopen når ofantligt långt ner, in i det allra
minsta. Men finns det någon gräns, eller är det tekniken som sätter
gränsen?  Allt mindre partiklar upptäcks allteftersom.
 
Det finns en röd tråd i min blogg, om än inte alltid så tydlig.
Att fundera över sambandet i denna ofattbara spännvidd... där vi och
vår fysiska kropp tycks befinna sig någonstans i mitten !
 
Men, det finns också mera näraliggande funderingar... De senaste halv-
året har jag allt oftare funderat över varför jag bloggar överhuvudtaget.
Mycket annat i min omgivning pockar på uppmärksamhet: mina övriga
intressen, naturen, musiken, skapandet och inte minst eftersatta vänner
och bekanta... När jag ser att ett flertal intressanta bloggvänner inte har
besökt sina egna bloggar, på ibland flera månader, börjar tankarna mala.
 
Tiden går, det är omöjligt att hinna med allt.
Det gäller att prioritera.
Högt upp på listan står en rundtur till ett antal slott och herresäten, runt
om i landet. Enbart doften som möter i dessa vackra gamla byggnader
är nog för att känna lycka !
Lycka. Vad är lycka?
Frågan leder vidare till ytterligare en aspekt i tillvaron: den att,
               helheten tycks vara mer än summan av delarna...
 
Det är alltför lätt att spinna vidare, och mycket går att visa och förklara
vetenskapligt. Resten kan, och får vi fylla i efter eget tycke, utan att för
den skull tvinga på någon...
 

Kommentarer
Postat av: Libra

Ja det finns mycket att filosofera över. Funderingarna tar aldrig slut. Jag önskar att jag hade kommit längre i mitt arbete med mitt eget inre. Fast vem kan mäta det? Jag kanske kommit mycket längre än jag tror.
Att besöka gamla slott och herresäten låter helt underbart. Skulle gärna göra det själv.
Ha en bra helg!

2013-05-11 @ 09:51:02
URL: http://mammababsan.blogspot.com
Postat av: Rozie

Tankar föder nya tankar och vi kommer alltid att fråga oss varför saker är på ett visst sätt. Kommer alltid att utforska. Och ju mer vi undan för undan upptäcker, desto mindre begriper vi av dess - både "litenhet" såväl som "storhet". Mycket går att förklara vetenskapligt, precis som du skriver, men trots detta finns det många frågor kvar som aldrig kommer att bli besvarade.
Hoppas jag inte verkade alltför "flummig" nu, men jag tror nog att du vet vad jag menar (det hoppas jag i alla fall)! ;-)
Ha det gott! / Rozie

2013-05-13 @ 09:55:54
URL: http://roziefilosoferar.blogspot.com/
Postat av: kalebass

Det lätt att gå vilse i tankebanorna, och inte minst in på alla sidospår. Visst förstår jag Rozie,det är det jag menar med att; helheten är...
Jag tror att vissa saker bör vi inte ens veta, mycket av livets "magi" skulle försvinna. Ha det gott, du med och välkommen!
Jodu Libra, vi får se hur många slott det blir...

2013-05-13 @ 19:16:18
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: anita

Jag funderar också av och till på vad det är som driver mig att fortsätta med bloggen. Men så ploppar det upp något i huvudet som känns angeläget och då blir det så att jag fortsätter. Och fortsätter. Och fortsätter. . .

2013-05-13 @ 21:35:40
URL: http://www.pyttiminpanna.wordpress.com
Postat av: Sanna

 " Fångade daggdroppen som speglade kosmos " - häftigt citat tycker jag! Och ett väldigt intressa t blogginlägg:) kramis!

2013-05-14 @ 09:52:00
URL: http://thecountdown.blogg.se
Postat av: kalebass

Anita, jag tror att "man" många gånger bloggar för att få ur sig tankar som i vardagen inte får den tid som krävs... allt ska gå så snabbt, det finns ingen tid för att eftertanken ska kunna uttryckas. Men även förstås ett bekräftelsebehov = här är jag,och så här tycker jag!
Tack Sanna,Tänk så mycket som ryms i denna droppe. Ett mikroskopiskt universum...ett kortvarigt sådant, men vad ÄR tid egentligen? Hur "upplever" dess invånare SIN verklighet... jättekram!

2013-05-15 @ 14:22:33
URL: http://www.kalebass.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0