Längtan

" Det är något bortom bergen,
bortom blommorna och sången,
det är något bakom stjärnor,
bakom heta hjärtat mitt."
                               ur Omkring tiggarn från Luossa,          Dan Andersson
Varför denna längtan bort, till något annat, bättre?
Alltifrån en annan värld, till grannens grönare gräs...
 
I mörkrets stillhet finns en evig längtan. Poeter har skrivit hyllmeter, förlåt
hyllkilometer om denna längtan.
Går livets mening ut på saknad? Letar vi efter något som vi någonstans
innerst inne "vet" skall finnas.
 
Tid är något som vi försöker fylla för att den inte skall stå stilla. Bort, bort...
Tidsfördriv, vilket fruktansvärt ord.
Det enda vi vet med säkerhet är just att allt kommer att ta slut, varför skynda
på mot denna punkt?
 
"Mitt rike är icke av denna världen.." Jesus.
Nej, det är knappast därför.
Det kanske inte är något som ligger framför, utan något som vi lämnat.
Ett minne.  Kan det vara minnet av något som gått förlorat?  Ett ursprung.
Kan vi inte bli tillfredsställda? 
Vi når ett mål, och genast är vi på väg mot nästa.
 
Nej, den här sommaren skall jag bara ligga i "hängmattan" och iaktta hur
molnen sakta glider fram...
 

Kommentarer
Postat av: anita

Jag lägger en röst på att vi bär på ett minne. Eben Alexander heter en hjärnkirurg som i princip var dödförklarad. Han var ateist. Men under sex dagar då han svävade mellan liv och död hade han starka upplevelser (som inte kunde vara hallucinationer eftersom hjärnan var utslagen) att han färdades till ett paradis. Han har skrivit en bok om detta. Här finns mer att läsa om detta: http://www.majbrittlindahl.se/blog/56-taenk-om.html

2013-05-17 @ 19:56:47
URL: http://www.pyttiminpanna.wordpress.com
Postat av: Sanna

Riktigt häftig bild! Och det låter bra det där med hängmattan, njuta av solen och värmen och bara vara i nuet, det ska jag också försöka göra!

2013-05-18 @ 11:29:37
URL: http://thecountdown.blogg.se
Postat av: Per-Anders

Jag ser definitivt inte med avund på grannens grönare gräs. Vår gräsmatta är inte alls lika grön vilket innebär att den inte behöver lkippas lika ofta. Skönt tycker jag.

2013-05-18 @ 12:03:04
URL: http://peranders.blogg.se
Postat av: kalebass

Anita! Jag har själv inga nära-döden-upplevelser, men har upplevt andra mycket märkliga saker,så jag är därför inte alls främmande för dessa tankar. VAD, det är vill jag dock låta vara osagt. Återkommer i ett inlägg så småningom, kanske...
Sanna,visst är det härligt med hängmattan! Om nu vädret tillåter.
Per-Anders, det låter som om din gräsmatta har lagt näsan i vädret...;-)

2013-05-18 @ 15:45:48
URL: http://www.kalebass.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0