Mjölk

Tillbaka till vardagen. Nu är det dags igen.
 
Senast hände det med pendeltågtrafiken som försämrades med
inställda turer och färre vagnar, och att västtrafik höjde priset när
resandet ökade !
Nu, är det den ekologiska standardmjölken som ligger i farozonen!
Det påstås att försäljningen minskar. Mjölken går inte åt.
 
Raka motsatsen till mina intryck !
 
Hyllorna med den ekologiska standardmjölken gapar ofta tomma,
eftersom den går åt först!
Anledningen är givetvis att folk väljer den i första hand.
Så även jag.
Under flera år har jag sett detta hända, i min närbutik, och har därför
frågat "mjölkansvarig" om anledningen (och även butikschefen).
Svaret har varit att mjölkproducenten, (bonden) inte klarar av att
leverera enligt efterfrågan, utan att man då riktar in sig på främst
mellanmjölken. Det kan vara annorlunda i andra butiker, men med
de som jag kollat upp så upplever man samma sak.
Hur är det hos er ?
Vad gäller att handla ekologiskt överhuvudtaget så väljer jag dessa
varor i första hand. Finns de inte så väljer jag annat. Springer inte
runt och letar i olika butiker. Någon fanatiker är jag alltså inte!
Priset tycker jag dock sällan är avgörande.
 
Många vet fortfarande inte vad ekologiskt jordbruk innebär.
Att det bl.a. handlar om frånvaron av bekämpningsmedel, att
utesluta tillsatser och konstgödning och att korna i större
utsträckning får komma ut på grönbete, (inte alltid så, tyvärr).
Under femti-sextitalen lades en massa (de flesta?) små jordbruk ner.
Jag hade i min ungdom personlig kontakt med ett par mindre bond-
gårdar och minns mycket väl hur bönderna reagerade mot den stordrift
som tog över. Makthavarna/Industrin hade bestämt:
Stordrift var det som skulle gälla !
 
Alla med viss livserfarenhet vet vad som händer med människor då.
I det här fallet inte minst med djuren och miljön !
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Per-Anders

Jag skulle vilja handla ekologiskt men efterom ekologisk mjölk är dyrare än vanlig mjölk väljer jag den vanliga. Däremot köper jag definitivt inte den billiga "b-mjölken" som finns i vissa butiker.

2013-05-06 @ 23:24:27
URL: http://peranders.blogg.se
Postat av: anita

Är lyckligt lottad, har ekonomi för att alltid välja krav-märkt, ekologiskt och/eller andra positiva märkningar av produkterna.

STORDRIFT - vilket fasansfullt ord!

2013-05-07 @ 19:29:16
URL: http://www.pyttiminpanna.wordpress.com
Postat av: kalebass

Skillnaden hos(ICA)är bara nån krona för mjölken, några kronor för kaffe...överkommligt, tycker jag. Men egentligen borde det inte vara någon skillnad! Det ekologiska jordbruket har tex. ingen kostnad för alla kemikalier.

2013-05-07 @ 19:58:14
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: KaosJenny

Jag väljer ekologiskt och KRAV märkt. Känns bra även om det är lite dyrare... Kram

2013-05-09 @ 00:59:40
URL: http://fantastisktkaos.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0