Moral

Tankar i Juletid.
 
Utsnitt från min målning "Madonna i Bangladesh".
70x100cm.                                              
 
Ära vare Gud i höjden, och på jorden fred åt dom som
han har utvalt... Det låter lite orättvist fördelat... utvalt ?
 
Dubbelmoral och egenvinning lyser alltför ofta igenom.
 
Konsumtion och frosseri... Ära till Mammon !
 
Har människan i grunden någon moral, överhuvudtaget,
eller är den inlärd och följer normer, seder och bruk ?
Moral handlar om vad som är rätt och fel... men,
det som är rätt för den ene är ofta fel hos den andre.
 
Utan lagar och förordningar skulle kaos utbryta i samhället.
Jo, tyvärr.
Detta är något som tydligt visar sig vid katastrofer, större
olyckor och upplopp. Plundring och skövling följer !
Det behöver inte skrapas särskilt mycket för att fernissan
skall falla av...
Någon inbyggd moral i människan får vi nog leta efter.
 
Hur var det nu med julens innebörd och budskap ?
 
 

Kommentarer
Postat av: Vardagsmagi

Mm det har blivit mer av en konsumtionsreligion än fridfullt och kärleksfullt umgänge. Har du lyssnat på Fredrik Lindströms vinterprat från 2013? Rekommenderas. Kram på dig :)

2014-12-18 @ 08:52:13
URL: http://christinasharmoni.blogspot.se
Postat av: kalebass

Tack för tipset! Det hade jag missat. Det känns som att träffa en likasinnad, verkligen.
Det viktigaste i vår tid är tron på tillväxten. Jag tror kapitalismen har nått sin kulmen, och att "utvecklingen" inte går att stoppa. Ett sammanbrott är näst intill enda lösningen. Vår kunskap ökar i takt med att vi inte förstår betydelsen av den...
Det mesta är motsägelsefullt och dubbelmoralen blomstrar. Jättekram tillbaka!

2014-12-18 @ 19:40:25
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: Per-Anders

Det här med julen är bara teater. Vi rusar runt för att köpa en massa julklappar som ingen egentligen vill ha. Själv har jag dock bestämt mig för att play the game. På juldagen är allt över och jag kan sjunka ner i soffan igen.

2014-12-23 @ 19:28:32
URL: http://peranders.blogg.se
Postat av: kalebass

Per-Anders, trettonhelgen är "min" helg. Då är det slut med alla krav och måsten, men alla mysiga spår av julen finns kvar...och mat och godis och filmer...

2014-12-26 @ 19:30:49
URL: http://www.kalebass.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0