Tomtar på loftet

Ursäkta den dåliga bildkvaliten, tomtarna hade bråttom,kunde inte
stå stilla... Många järn i elden dessa dagar.
 

Detta är alltså en del av vad jag sysslar med, tillverkar tomtar i lera,
avsedda att fyllas med något gott att dricka under julen.
Förslagsvis Johannesört eller Citronmeliss...
" Hej tomtegubbar slå i glasen..."
 
När ska man vara snäll, om inte på julen !
 
 
Tids nog kommer demonerna indansande, fulla av ironi och
osande av sarkasmer...
 
Allt oftare tar dessa rara figurer över. Kan det vara en spegling av den
tid vi lever i ?
Hur som helst, roliga att göra, och friare händer !
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Per-Anders

Fast du verkar ju i alla fall inte ha några tomtar på loftet. Kan man dricka glühwine i tomtarna? Du är alltså konstnär på heltid?

2014-12-12 @ 20:43:32
URL: http://peranders.blogg.se
Postat av: pybusa

Kontrasterna är helt magiska. Jag hajade till och jag lovar att det behövs mycket bra stuff för att jag ska få denna känsla. Jag är mycket skeptisk till all konst och sågar det mesta, även mitt eget ibland ( det bränner jag). Jag och En till likasinnad arbetar på en utställning utan stress där kvalitet går före tidsplan, där mitt senaste förslag på namn är. " Vi besudlar inte vårt skapande med girighet". Jag tror att vi är lika "galna" som jag känner?Jag och Du allltså. Första arbetsnamnet var "Smålänningen och Norrläninngen" Med tiden så arbetar vi nu med ett "illegalt" verk, En parafras på Wilks rondellhund där provokationen inte är åtalbar men slår mot den som analyserar. Den som öppner truten är den som blir dömd. Verket tar inte parti men avslöjar dåren. Två år har vi satt som mål för att komma igång med kontakter för utställning. Verken fortskrider. Har investerat i maskiner och ramvirke för inramning.Har goda kontakter för fysiskt material. Tiden är en faktor, absolut. Jag löneslavar mer än heltid, men ser fördelen med slantarna i att dessa möjliggör en ide jag haft i minst massor av år. I veckan fick jag hem mitt senaste T-skjorta tryck klart. Jag är nog den enda som vågar bära texten.(Ska publicera den på bloggen)när jag gör det. När Du ser texten så förstår Du. Nästa tryck blir en skjorta med texten "Chefen är dum!". Många vill bära den men ingen vågar. HAHA!

2014-12-13 @ 00:59:08
URL: http://wordpress.com
Postat av: pybusa

Tamefan om vi inte måste ses i verkliga livet. inte bera i denna relativt tomma IT-värld. Åren går och tiden räcker inte till. Ju mer tiden går så får jag mindre och mindre tolerans till att icke göra. Jag låter kreativiteten flöda fritt och är nog den enda på ett stort företag med över 200 anställda, det är nog fler, som kan spy så mycket galla över min chef och underchefer att dom ser det som en komplimang. Jag kör att utmaningsrace med överprestation i mitt yrke där jag får fler och fler kunder att visa militär honör vid besök. Inte som ett skämt! Ser också mitt yrke som en inspirationskälla till mitt konstprojekt. referenser kan lämnas och vid undersökningar ligger vårt arbetslag så högt att ledningen inte begriper vad det handlar om. Låter det galet? Nä! Kanske det är det? Det får jag fundera på. Sov gott.

2014-12-13 @ 01:27:00
Postat av: Kristallina

Älskar dina demoner. De är för söta. Föll direkt för demon nr. 2. Har du möjligtvis visat den en gång tidigare eller inbillar jag mig att jag har sett den redan?
Säljer du dina skapelser? och... Kan man lyfta på tomtens mössa för att fylla på dem?
Ha en trevlig kväll, kram!

2014-12-14 @ 19:13:40
URL: http://kristallina.wordpress.com
Postat av: kalebass

Jo du Per-Anders, man kan ha det mesta i figurerna, men dom är huvudsakligen tänkta för snaps... Heltid är för mycket sagt, jag sysslar med en hel del annat skapande också.

Pybusa, tack ska du ha! Ja lite galen måste man nog vara, och våga släppa fram ideerna från vrårna.
Vill dock hålla mig anonym, vi får fortsätta ses så här i fantasins dimension. Men, vad har hänt med din bloggadress?

Tack Kristallina, kram på dig! Vet ej om den varit med, hittar den inte... min katalogisering lämnar mycket övrigt att önska. (Jag säljer så lite som möjligt av tomtarna, samlar till en liten utställning).
Luvan eller huvudet lyfts av. Med en liten tratt fyller man sedan på med önskat innehåll.
Alla figurerna är unika, 20-30cm. höga,rymmer 50cl. och finns bara i ett exemplar.

2014-12-15 @ 15:58:32
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: Kersti

Vilka små underverk. Tycker särskilt mycket om dina demoner. det ser ut att vara en hel del jobb med de små innan de är helt klara. Du måste hojta till när en utställning nästar sig så att man kan få se dem live.

2014-12-16 @ 21:01:26
Postat av: kalebass

Tack Kersti. Ja demonerna ger friare tyglar åt skapandet. En del jobb är det, vissa figurer har inbyggd belysning och/eller rökelseställ...
Jag hör av mig om ev. utställning.

2014-12-17 @ 12:13:00
URL: http://www.kalebass.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0