Kommunikation

Ett inlägg kan utformas och presenteras på olika sätt.
Det handlar alltid om att vilja nå fram till mottagaren.
Vara tydlig, gärna få en reaktion, skapa en dialog.
Men, det kan lätt bli en monolog. I en strävan att inte
bli långrandig koncentreras gärna budskapet, vilket har
till följd att det blir som att uttrycka sig i rubriker.
Jag vet att jag ofta hamnar där, när i själva verket ett
påstående, om än tillspetsat, i grunden faktiskt kan vara
en undran, ett sökande efter svar, eller bekräftelse !
Ett påstående kan ses från minst två håll, å ena sidan
och å andra sidan, men detta skulle naturligtvis bära iväg
alldeles för långt. Ingen orkar läsa särskilt långa stycken
Detta inlägg, för ett sådant är det, har gått lite över gränsen.
Blivit lite för långt. Intresset falnar snabbt.
 
Några runda ord, rasistiska åsikter eller ett o annat outfit
skulle snabbt kunna ändra på den saken.
Var jag elak nu? Jodå, det var avsiktligt. (men jag inbegriper
även mig själv i den kategorin.) För visst fastnar ögat lätt
på vissa laddade ord! Blickfång kallas det också, eller teaser
på modernt språk. Men, å ena sidan har utvecklingen gått
mot alltmer komprimerade nyheter, och urvalet har dessvärre
också följt denna trend. Med resultatet att informationen lätt
blir vinklad och enbart den ena sidan blir belyst.
Många läser löpsedlarnas braskande "nyheter" och går sedan
vidare utan att reflektera över sanningshalten eller vad som
ligger bakom rubrikerna.
Gratistidningarna är fina exempel med korta notiser för dagens
stressade människor...
Hur det sedan kommer att bli i framtiden, med tanke på den
växande bristen på läsförståelse, vågar jag inte ens tänka på.
(Kan det vara en medveten strategi..?)
Det är inte alltid en dialog är önskvärd.
 
(... å andra sidan, kan det finstilta, som man inte läser, bära
iväg och bli hur långt och svårförståeligt som helst..)
 
All information är nog inte till för vanligt folk...
En gång i tiden var böckerna skrivna enbart på latin.
 
(kunskap är makt)
 
Nej, jag har inte glömt internet.
Källan till kunskap tycks outsinlig. 
Men nätet kan styras, att hitta opartisk information är inte alltid
så lätt, även om förmågan att söka finns där.
 
Det här kan bära iväg hur långt som helst, men då har vi passerat
innebörden av kommunikation för länge sedan.
 

Kommentarer
Postat av: KaosJenny

Mm, kommunikation är svårt och intressant. Frågan om någon kan vara opartisk är intressant. Möjligtvis om saker som man inte bryr sig om då ;-). Det bästa med nätet och en blogg är kommunikationsmöjligheterna. Kram

2014-02-21 @ 01:13:46
URL: http://fantastisktkaos.blogspot.com
Postat av: kalebass

Visst är det så. Kommunikation är ett svårt ämne. Att ge och ta emot, våga öppna sig... Trevligt att ha just dig Jenny som bloggvän ! Kram.

2014-02-21 @ 18:39:09
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: Kersti

Jag upplever ofta, just det, att det är svårt att rätt formulera sig tillräckligt kortfattat. Att öppna för dialog och tankeutbyte istället för att ensidigt förfäkta en åsikt. Kommunikation är det svåraste som finns och inte är det lättare när man inte ser varandra utan bara resultatet av tryckningarna på tangentbordet.

2014-02-22 @ 19:15:30
URL: http://plommenad.blogg.se
Postat av: Vardagsmagi

Håller med Jenny, kommunikation är svårt och intressant. Samtidigt öppnar det upp för så många möjligheter, sådana jag inte ens kunnat tänka mig innan jag började blogga. kram

2014-02-23 @ 21:05:23
URL: http://christinasharmoni.blogspot.se/
Postat av: Kajz

Jag är ganska övertygad om att den som söker opartisk kommunikation, inte ska leta på nätet. Nätrymden är trotts allt byggd av alla nätanvändare och inget annat, och är då alltid partisk. Visst finns det lärosidor, men saker kan hackas, göras om och så vidare. Ibland vinner boken, eller varför inte det man själv beskådar.

2014-02-24 @ 11:54:31
URL: http://faunabonadea.blogspot.se/
Postat av: kalebass

Nä, att formulera sig kortfattat är inte lätt. Kommunikation är överhuvudtaget svårt. Redan vid två individer kan det bli krångligt. Prata över huvudet på varann,tex. Tänker man då i stort, på nationsnivå o likn. så är det lätt att förstå vilka missförstånd som kan ske.
Men jag tycker mig ha sett att vi människor har mer gemensamt än man först tror.
Ja, Kajz(välkommen), jag instämmer till fullo! Även cyberrymden består av en massa individer som vill synas/märkas/utmärkas, få bekräftelse.
Visst kan det fungera också. Tänk bara på den härliga ordlösa kommunikationen... på tu man hand.
Men det, det är en helt annan historia ;-)

2014-02-24 @ 15:09:05
URL: http://www.kalebass.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0