Den blomstertid...

Den gamla tramporgeln släpades ut på entretrappan.Musikfröken trampade
igång och psalmen med den stämningsfyllda texten flöt ut över skolgården.
Där stod vi, flera hundra elever med anhöriga. Sjung... nu nalkas ljuva
sommar... och lyckan var fullständig.
Sommarlovet, det oändliga, låg framför oss,.. med lust och fägring stor...
Musik som på många sätt har blivit sinnebilden av svensk sommar.
Skolan finns kvar. Trappan ser förstås lite mindre ut...
Byggnaden ligger där, till det yttre oförändrad, tidlös liksom musiken och
minnena. En svunnen tid. Vi barn levde i en annan värld. Oskyldig, naiv.
Kunskaperna om världen där ute var minst sagt bristfällig.
Skulle ändå önska att dagens unga fick uppleva den ogrumlade känslan
av frihet, lycka. Känna de oändliga möjligheterna och egna upptäckter...
utan påverkan av förebilder från film och tv...
 
De sista egna skolavslutningarna har jag inga minnen från.
Trots att de ligger närmare i tid...
 
 

Kommentarer
Postat av: Kersti

Jag har förmånen att ha en uppehållstjänst, (en av de få som finns kvar i landstinget) det innebär att jag har sommarlov. Och tro det eller ej men jag känner varje skolavslutning samma lycko- och frihetskänsla som då för så länge sedan. Den där känslan av att en oändlighet ligger framför en och bara väntar på att upptäckas. Nu har nedräkningen börjat jag har fem arbetsdagar kvar innan lovet. Det känns fantastiskt.

2014-06-09 @ 21:06:48
URL: http://plommenad.blogg.se
Postat av: Rozie

Det var härliga tider,det!"Den rusiga känslan av lycka" som man hade då får man aldrig uppleva igen. Ack, så synd!
Kram, min käre Kalebass. ;-)

2014-06-09 @ 21:41:18
URL: http://roziefilosoferar.blogspot.com/
Postat av: kalebass

Tack ska ni ha. Jag trodde nästan att jag var ensam om den känslan ! Glömde nämna syrendoften som alltid fanns där, underbart.

2014-06-10 @ 20:19:08
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: Rozie

Syrener - Jag ÄLSKAR syrener! Ett annat minne som jag har från skolavslutningarna är de små ljuvliga buketter av luktärter som man räckte över till fröken. Nostalgi!

2014-06-11 @ 12:45:43
URL: http://roziefilosoferar.blogspot.com/
Postat av: kalebass

Dofterna har en stor roll i våra minnen! Har också ett svagt minne av små buketter... kan det ha varit liljekonvalj?

2014-06-11 @ 19:38:52
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: Micke

Jodå..minns min gamla fröken från trean till femman, en gammal tramporgel som hon röd i ansiktet av ansträngning pumpade på med fötterna och sjöng nån psalm.
Det skedde varje morgon när hon hade oss....ett trevligt minne tycker jag.

Min första skola med årskurs ett och två avvecklades några år efter att vi slutat där, den byggnaden är nu en privatbostad.

Måste komma ihåg (orka) åka dit och fota mina gamla skolor nån gång :)

Ha en skön kväll.

2014-06-11 @ 21:43:29
URL: http://guldkryckan.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0