Kvalnatt

Blå himmel och lätta moln. Något blåsigt dock.
Efter en olustig valnatt*,  så känns det välgörande med friska
vindar som symboliskt blåser undan de unkna dunsterna som
sprider sig i sverige och övriga europa!
I det europa som drabbades av nationalismens fasor under
2:a världskriget, där blåser nu samma vindar som då, inte minst
i de länder som fick lida mest av nazitiden, exempelvis Polen!
Vill verkligen människor tillbaka till trettiotalet? Att deras barn och
barnbarn ska få uppleva samma sak?
Dessvärre är det nog bara toppen på isberget som vi ser, betydligt
fler har samma åsikter men vågar inte ta steget fullt ut!
För trettio år sedan skulle ingen vågat visa sig offentligt, men nu
handlar det enbart om en tidsfråga innan vi får se dom marschera
fram på gatorna i full utstyrsel !
 
Men, mitt i all bedrövelsen bör vi nog inte glömma att mycket
handlar om missnöje (berättigad sådan), ökande utanförskap,
och inte minst bristande kunskap.
Misstänksamhet mot främlingar är inte detsamma som rasism !
 
 
 * (efter att den positiva känslan efter röd-grönas framgångar och
moderaternas tillbakagång, lagt sig).
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Micke

Ju mer arbetslöshet och utanförskap man har i ett samhälle, ju mer sådan skit får man vara med om att se utvecklas, både till höger och vänster.

Men trots detta...ha en underbar dag..det ska jag ha. :)

2014-05-29 @ 10:08:25
URL: http://guldkryckan.blogspot.se
Postat av: kalebass

Jo, men det är lite FÖR mycket, och överallt.
Underbara dagar, ja. Hur är det man säger; " Vi hade iallafall tur med vädret.." :-)

2014-05-29 @ 19:18:39
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: Kristallina

Ja, det är samma mönster som på trettiotalet och klyftorna närmar sig den tiden också. Det är bäddat för en hemsk utveckling. Man kan bli rädd för mindre.

2014-05-29 @ 22:55:36
URL: http://kristallina.wordpress.com
Postat av: Rozie

Jag ryser och bävar för hur det kommer att bli. Har vi människor inte lärt oss någonting genom åren som gått? Varför upprepas samma misstag om och om igen?
Kram, min käre Kalebass ;-)

2014-05-30 @ 20:44:42
URL: http://roziefilosoferar.blogspot.com/
Postat av: KaosJenny

Mm, jag tappade också hoppet av valnatten. Klädde mig i svart på måndagen och kände mig sänkt men sen träffade jag en massa kloka människor, framförallt ungdomar. Då började hoppet gry igen. Vi behöver sprida budskapet. Vägra säga vi och dom. Ta diskussioner lite överallt. Då gör vi åtminstone vårt. Kram

2014-06-01 @ 01:44:51
URL: http://fantastisktkaos.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0