Vilse

Tankar i halloweentider...
 
Barn gillar spökhistorier.
Att bli "lagom" skrämd, och att skrämma andra. !
Människor har berättat historier för att skrämmas, sedan urminnes tider,
vid brasan med skuggorna spelande mot väggarna, och med mörkret
som tätnar utanför fönstren...
Att bli skrämd, och efter att ha lämnat biosalongen känna befrielsen;
"det där hände inte mig". Man är tillbaka till vardagens lunk igen.
 
Reptilhjärnan har fått jobba lite...
 
Det handlar mycket om inre trygghet.
Att kunna skilja på fantasi och verklighet, att hitta tillbaka igen...
Inte tappa bort sig själv och gå vilse, inte minst efter utflykter i
cyber-rymden...
 
D´fobia;
En liten egenhändig filmsnutt om sökandet efter utgången...
 
( Så har vi ju förstås "vilse i pannkakan ", den kommer alltid att finnas där..)
 

Kommentarer
Postat av: KaosJenny

Mm, det är något speciellt med att skrämma och bli skrämd, fortfarande. Jag tycker Halloween är en rolig helg och att all helgona helgen är viktig. Kram

2014-10-31 @ 23:51:24
URL: http://fantastisktkaos.blogspot.com
Postat av: Micke

Vilse i pannkakan...wiehes bror där som spelar i början säger hustrun här.

Jo..en klassiker....en av de bästa.

2014-11-01 @ 12:01:05
URL: http://www.guldkryckan.blogspot.se
Postat av: Hanna

Tack så mycket för din kommentar, den värmde!

Gillar din lilla filmsnutt, den är lite sådär lagom läskig och tankeväckande. Har sett någon skräckfilm som jag fortfarande ångrar att jag såg då jag får upp otäcka bilder i huvudet när jag tänker på den, men ändå är det fascinerande att låta sig ryckas med av skräckhistorier och bli skrämd.

2014-11-05 @ 21:40:25
URL: http://tankarofhanna.wordpress.com
Postat av: kalebass

Visst är det så Hanna. Jag tror vi behöver bli lite skrämda ibland. Kan ha något att göra med tiden då vi fick fullt adrenalintillskott när en sabeltandad tiger jagade oss. En händelse som reptilhjärnan förmodligen lagrat... Nu behöver vi konstlade kickar. (i vår inrutade, trygga grå vardag, är väl bäst att tillägga!).
Tack själv,för att du kommenterade filmen, inte många som "vågar"... Kram på dig!

2014-11-06 @ 16:09:43
URL: http://www.kalebass.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0