Framtidstro

Om solidaritet, tron på det goda och den tid vi lever i.
 
"... Jag hade så gärna velat se en ljusning innan jag återvänder
till den evighet jag kommer ifrån."
 
"... Vi var optimister som trodde på människans föränderlighet,
att allt inte måste vara för evigt bestämt. Vi protesterade mot
tanken att människan nu en gång för alla var i grunden egennyttig,
endast sig själv närmast, evigt sysselsatt med att få ut det mesta
och gottaste för egen del hur det än såg ut i kring...
 
Vi hade rätt förstås, då som nu, och lik förbannat håller det
på att gå åt helvete.
 
Kan någon förklara varför ? "                            Sven Wollter.
 
 
Funderingar av Sven Wollter, Aftonbladet 31/12-14.
(jag kan tyvärr inte hitta någon länk till artikeln).
 
                                        -----------------------
 
Min enkla förklaring blir ;
Människan ÄR i grunden egennyttig !
Tidigare på utvecklingsstegen helt nödvändigt för att överleva.
Annars i största allmänhet egoistisk, enbart solidarisk när det
passar individens syfte.  En samling blir en flock, blir en pöbel.
 
Pessimistiskt ? Ja, kan man bli annat när människan trots ökad
kunskap och vetskapen om vidrigheter begångna i historien, gör
om samma "misstag"!
 
Nå, det var mitt svar på varför.
 
Men, vad göra åt det.
Innan det går helt åt helvete ?
 
 

Kommentarer
Postat av: Per-Anders

Det handlar om den eviga sinuskurvan. Med jämna intervaller går det uppåt respektive nedåt. Kampen mellan det onda och det goda som aldrig upphör. Vissa har tagit ställning för det onda (egoismen). Jag har tagit ställning för det goda. Förhoppningen är att min sida lockar fler.

2015-01-09 @ 19:37:47
URL: http://peranders.blogg.se
Postat av: pybusa

Att bara vara utan att känna "Girighet" och försöka hitta njutningar utan att tära för mycket är nog mycket sällsynt. "Ogirigheten" ser jag som ett mål. Det går att bli rik på pengar! Men inte utan att göra våld på det vi kallar "Harmoni". Det är den enstegstänkande människan som dräper sig själv i jakten på "Nurikedom". Konsekvenserna av girigheten skiter de flesta i. "Senaredyrt" kallar jag det. Jag har en teori om att evolutionen låter några få individer visa att det finns en/ett nytt sätt att tänka utan rädsla för majoritetens trånga väg. Naturligtvis är vi alla mer eller mindre delaktiga i "Girighetsorgien". Men det går att minimera tokerierna. Vi vill alla njuta av den korta tid vi har. "Du springer inte utanför bussen om Du har skoskav". Det jävliga är att jag testar mina tankar i vardagen och det fungerar i den handfasta vardagen. Jag blir inte rik på pengar. Men jag genomför mina livsnjutningar med så lite tärande på nästa generation som möjligt. Naturligtvis går inte alla ideer att göra verkliga. Men att någon av ideerna går i praktik är hårresande njutning och stor lycka.

2015-01-10 @ 00:00:55
URL: http://wordpress.com
Postat av: Micke

Gillar Sven där...fin skådespelare och intressant att lyssna till....!

Girigheten finns väl inom oss alla..fast man försöker hålla den nedtryckt i leran.
Alla vill vi ju ha det bra...men ibland blir det lite för mycket av det goda för många medan andra inte får nästan någonting gott.

Orättvisor är en del av vardagen..en del av världen.
Men man kan inte acceptera det...det finns och kommer alltid att finnas...men acceptansen för det är lika med noll hos mig.

Trevlig afton tillönskas dig.

2015-01-10 @ 12:28:43
URL: http://guldkryckan.blogspot.se
Postat av: Kristallina

Hittade artikeln
http://www.aftonbladet.se/kultur/article20067860.ab

Vad göra innan det går helt åt helvete?
Det kommer att gå åt helvete.
Historien kommer att upprepas, om och om igen. Människan lär sig aldrig.
Hemskt vad jag är negativ men varifrån ska hoppet kommer?
Ha en fortsatt trevlig helg, kram!

2015-01-10 @ 18:45:09
URL: http://kristallina.wordpress.com
Postat av: kalebass

Jag håller med dig om den eviga kampen Per-Anders, men tyvärr har linjen samtidigt en tendens att oupphörligt slutta nedåt...
Var skall hoppet komma ifrån... jo, möjligen att utvecklingen tar ett s.k. "språng". Helt plötsligt sker en förändring som ändrar förloppet. Låt oss bara hoppas att inte dom värsta farhågorna slår in.
Att vara odelat positiv anser jag vara att just stoppa huvudet i sanden... det förändrar ingenting!
Att vara pessimist i det här fallet innebär att man inser allvaret!
Tack för länken Kristallina!

2015-01-11 @ 11:47:28
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: KaosJenny

Hoppet står som vanligt till de unga människorna. Kram

2015-01-11 @ 22:26:47
URL: http://fantastisktkaos.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0