Griseknoen

Detta är en av mina lerfigurer, (med passande glas). Inuti grisen gömmer sig
alltså en flaska, med hemlig dryck.   Företrädelsevis efter eget recept.
Även örterna plockas, och tillredes sedan efter konstens alla regler.

Det finns många örter med medicinsk effekt. En del av dessa bör man nog
undvika; stormhatt, belladonna, odört osv.  Handhas av häxor enbart !
Porsen användes förr vid framställningen av trolldomsdrycker, liksom Isop
och besksöta ( solanum dulcamara ). Kärleksdrycker var naturligtvis åtråvärda,
de bereddes av tex. Gökört...(orchis maculata ).
Den populära Johannesörten skyddade mot djävulen...

Naturen innehåller mycket gott och nyttigt. Vissa används mot olika krämpor.
Faktum är att en hel del av det som apoteken erbjuder kommer ursprungligen
från naturen. För bl.a enkelhetens skull framställs det nu på syntetisk väg.

Kungakronan sitter på en gris. "Kronan på verket". Det har inget som helst
att göra med vårt kungahus, det är snarast en hyllning till Dionysos, som ju
introducerade inmundigandet av nektarn.
Avslutar med en liten sedelärande historia som sägs härröra från honom.

                   ...Dionysos beredde nu det första vinet och gav åt människorna.
Då hände det märkliga, att när de hade druckit litet av det blev dom lätta som
fåglar ! När dom drack mera blev dom starka som lejon !! Och när dom sedan
drack ännu mera, blev dom som åsnor !!!

Kommentarer
Postat av: z a n n y h ♥ jag är inte elak, bara ärlig!

sv: Kul att du hittade min blogg :)



Jo det är lite tragiskt att en del gör vad som helst för att bli omtyckta och kända. Varför inte bara vara sig själv och strunta i vad alla andra tycker om en?

2011-10-10 @ 11:18:53
URL: http://zannyh.se
Postat av: Emelie

Riktigt snyggt konstverk skulle jag vilja säga! Vad har du hittat den här grisen med tillhörande glas?



-Och tack för kommentaren!

2011-10-31 @ 11:29:54
URL: http://smellofnature.blogg.se/
Postat av: kalebass

Tack själv!

Grisen har jag tillverkat själv, av lera runt en butelj. Kommer väl att visa några till senare...

Ps. videosnuttarna har jag filmat och gjort musiken till, "Paintings" innehåller många av mina målningar.

2011-10-31 @ 17:38:31
URL: http://kalebass.blogg.se/
Postat av: Sérgio

At first I thought the crownded pig was a "statement" against monarchy. I for once am republican, and hardcore left-wing. :) I'm a dying breed I know, even you (Sweden) now have far-right in your parliament. I guess Stieg Larsson wrote his books for nothing.

2011-12-03 @ 18:33:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0