Trefald


( arvegods, samt två loppisfynd!)

En av dom skiljer sig från dom andra två, och ska bort.

-  Två är feta, den smale ska bort!....Rätt, men fel, fel fel...
-  Mao levde ganska nyligen, de andra för länge sedan... Njae, fel !
-  Buddha och Mao dog av ålder, Jesus avrättades.  Rätt, men fel, fel.

-  Mao har existerat, otvivelaktigt! Han ska bort. Rätt, men fel, fel...
-  Dom andra två har inte bevisligen funnits... Rätt, omtvistat, och fel.

-  Mao har orsakat 40-70 milj. människors död, och miljontals har fått
   sätta livet till i Jesu namn. Buddha däremot, har inte inneburit många
   släckta människoliv. Så han ska bort..!

-  Alla ska bort..?
Nä, en ska bort...
Vilken och varför ?

Slutsats;  Flerfald är i alla fall bättre än enfald !


Kommentarer
Postat av: Kat.

Vilken klurig fråga. Bra skrivet! Det fick mig att tänak till. Jag väljer att ta bort alla tre. Religion är som "opium för folket". Jag vill tro enbart på människan - oavsett hur ofullkomliga vi är. Mao fanns, Jesus fanns förmodligen, men Buddha? (där kan jag för lite). Men jag är tveksam till alla "religioner" - oavsett om de är religiösa, filosofiska eller politiska. Jag vill tro på den "vanliga" människan. Så omöjliga är vi ändå inte, även om vi gör - och har gjort - många, många fel.

PS. Stort tack för dina fina ord på min blogg!

2012-02-28 @ 15:50:27
URL: http://katwilin.blogspot.com
Postat av: peter

Mao ska bort i alla hänseenden. Ingen har dött i Jesu namn men människor har mördat i Jesu namn, men människor mördar ju i vilket namn som helst, Synd om dom som bara tror på människan. Det är den sista jag tror på.

2012-02-29 @ 00:32:06
URL: http://peterdoland.blogspot.com
Postat av: peter

En annan treenighet är den Anders F Rönnblom sjunger om: Jesus, Marx och Billy the Kid :)

2012-02-29 @ 00:37:31
URL: http://peterdoland.blogspot.com
Postat av: kalebass

Kat! Opium för folket, ja, tyvärr har det ju blivit så.

Jag är också ytterst tveksam till religionerna.

Allt för att hålla folket i schack!

Men det är nog inte religionen det är "fel" på, utan människans tolkning av den. Människan som inte är "färdigskapt" ännu, vi har långt kvar på utvecklingsstegen... Budda (Siddharta) levde förmodligen c:a 500 år f.K.

Ps. Buddha ska alltså bort, Ingen har mig veterligen blivit dödad i hans namn.

Men däremot har många dödats/mördat i Jesu namn!

Peter! Ja, det är svårt att tro på människan...

(se gärna mitt inlägg en sökare (under religion/filosofi)

2012-02-29 @ 13:58:49
URL: http://kalebass.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0