Synvinkel I

(Klicka gärna på bilden, offra 15 sekunder!)
 
Från det ena till det andra; eländes elände går faktiskt att stå
ut med. Att se det hela med lite humor, ok mycket humor.
en STOR dos humor, för att uppväga jävelskapet...
 
" Bättre rik och frisk än sjuk och fattig ".
Slutsats från en utredning? Förmodligen.
 
                                            o
 
Det är i dagarna 70 år sedan befrielsen från dödslägren.
Över en miljon människor avrättades på det mest grymma
sätt man kan tänka sig.   Omänskligt är ett ord som ofta
används, men det var just människor, vanliga av kött och
blod, som utförde hemskheterna. Det var människor, som
du och jag, som stillatigande lät det ske.
 
                                            o
 
Satir är, som jag skrivit om tidigare, ett starkt vapen.
Rätt* använd träffar den ofta en svag punkt, som avslöjar
brister i obskyra fenomen och andra männskliga påfund...
 
*= sunt förnuft. Syftet med en handling är det avgörande.
 
 
" And now for something completely different ".
 

Kommentarer
Postat av: Per-Anders

Visst kommer man långt med humor. Satir och humor kan användas både som vapen och som dörröppnare.

2015-01-27 @ 18:40:13
URL: http://peranders.blogg.se
Postat av: kalebass

Ibland finns bara humorn kvar att ta till, särskilt i dessa dagar när historien tycks upprepa sig ... Sorgligt.

2015-01-28 @ 20:03:09
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: Kersti

Ja ibland är humor det enda som återstår och vi får verkligen hoppas att det fungerar.

2015-01-29 @ 19:49:24
URL: http://plommenad.se
Postat av: kalebass

Humorn kan ju inte göra något mot det inträffade, men kan få oss att stå ut, hämta kraft, till nästa nyhetsrapport...Särskilt SJUK HUMOR, som mer än något annat kan visa på det absurda i sådant som händer.
Liksom "galghumor", när man själv är på väg till stupstocken...

2015-01-30 @ 14:20:31
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: zelda

Bli klok på köpet-blöggen nummer one! Är ju knappast lika intellektuell, bråddjup eller filosofisk som dig så har aldrig något vettigt att komma med, annat än ett tummen upp - humor ÄR överlevnad. Särskilt när den är spot on, bitter eller galgig. Jag vet iallafall att klipp av Magnus Betner, Kjell Bergqvist eller stand up av Louis CK eller Doug Stanhope lossar på snaran lite grann.

Kram!

Postat av: kalebass

Du är alltför snäll zelda! Men jag suger åt mig, bugar och rodnar, och tycker att superlativen stämmer bättre in på dina skriverier... Kram på dig!

2015-02-01 @ 17:27:24
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: pybusa

Satiren och i förlängningen humorn är ett mått på hur fritt ett område är. Jag vill ha humor och satir. Jag driver med mig själv i många av mina verk. Jag förolämpar mig själv å det grövsta i mina verk. Men?.......Jag blir ju inte kränkt! Att bli kränkt ser jag som ett bevis för låg tankeförmåga. Mycket låg självkännedom, att se sig själv som något överbetydligt och mycket viktigt ger begreppet patetiskt helt nya dimensioner, och i sin förlängning helt nya bilder i kränkevärlden. Du vet vem Dan Park är? Jag tycker han är en mild och timid person i sin satir. Redan som barn fick jag vuxna personer att riva ner mina verk i kränkeilska. Studierektorn på min skola sa "Be aldrig mig om hjälp" Rektorn var så röd i ansiktet att han bleve stum. Träffade rektorn i vuxen ålder av en slump många år senare. "Känner du igen mig?"
Jag såg bara ett rött ansikte som helst ville glömma pinsammheterna. Idag om jag publicerar så skulle inte bara islam hata mig. Alla tankebegränsade skulle hata mig. Idag är jag paria för min boss och för några anställda med låg tankeförmåga. Jag har lyckats sätta blåslampa i röven på smitarna som surfar istället för att utföra sitt uppdrag. Jag är hatad. Det ser jag som en merit.

2015-02-17 @ 20:58:10
URL: http://wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0