Menlöshet

Att ständigt få bekräftelse på sina värsta farhågor är ganska
tröttsamt i längden.
 
Fackeltåg, tysta minuter, lägga blommor på brottsplatser,
ge uttryck för sin avsky... vad har dessa manifestationer för
effekt på lång sikt?  Ingenting.
 
Ingen säger sig vara rasist, eller ens främlingsfientlig,
men var fjärde svensk röstar på SD...
 
Svenska män OCH kvinnor ansluter sig till dom som är största
anledningen till "flyktingströmmarna", och kan få vård efter
förrättat värv, i menlös svensk välmening.
 
Det fruktansvärda som hänt kommer att hända igen, i annan
form, på annan plats. Det är bara en tidsfråga.
Nästa gång kan mycket väl vara hos oss.
Terror går ut på att lamslå samhället, det är aldrig personligt.
 
Så länge människan får näring till sin inneboende destruktivitet,
genom inre och yttre missförhållanden, så länge kommer också
vansinnet att pågå.
 
 

Kommentarer
Postat av: KaosJenny

Jag tror att manifestationer har två syften, samhörighet och att visa vart man står, att man är många som tycker samma gör en lite starkare. Sen ger det itne så mycket i längden men kanske kommer någon på att de ska prata med en nyinflyttad på bussen eller ge bort gamla vinterskor. Världen är lika galen som vanligt, vi behöver fortsätta sprida kärlek och ljus. Stor kram

2015-11-19 @ 11:54:57
URL: http://fantastisktkaos.blogspot.com
Postat av: Per-Anders

Håller med KaosJenny. Gemensamma aktiviteter har sina poänger. När hemska saker händer kan man känna sig stark av att gå samman. Om inte annat kan man visa att man står för motsatsen till terrorn.

2015-11-19 @ 20:57:28
URL: http://peranders.blogg.se
Postat av: Gubben

Bra text, fast tror ändå på att vi genom manifestationer kanske inte ändrar på de onda krafterna utan visar att vi är fler som tror på en bättre värld. För vad vore livet utan en tro på en bättre värld!?

2015-11-20 @ 22:15:59
URL: http://mhats.blogg.se
Postat av: Tredje året i Hjo

Strömhoppen från moderater och sossar till SD beror knappast av att dessa personer är rasister eller gillar folk som bränner tilltänkta flyktingförläggningar. Tror att de är väldigt besvikna på sina partier. Och det med all rätt, om du frågar mig.

2015-11-21 @ 14:15:26
URL: http://hanskhjo.blogspot.se/
Postat av: kalebass

Jag tog upp det här med manifestationer ur en annan synvinkel i mitt inlägg "Ljus och mörker", lite längre ner på sidan.
Inget fel att visa upp vad man tycker och anser om våldet, och dela oron med andra, känna tryggheten med andra, bort från jaget. Men det kan inge en falsk trygghet. Nästan alla är emot terror, det är det väl ingen tvekan om? Ingen vill väl ha krig? Vore det så enkelt... Nej jag tror inte alla som röstade på SD är rasister, Islam innebär inte terrorism, inte kristendom heller. Men, det förekommer terrorism i religionernas namn. Likaså i politiken, ytterst till höger och vänster.
Jag har en mörk människosyn. Det betyder inte att jag inte hoppas och tror på att människan ska utvecklas, trots allt. Och detta genom att inse vad som ligger till grund för allt elände. Att stoppa det i sin linda. Inte försöka släcka i ena ändan och elda på i den andra....

2015-11-21 @ 17:24:43
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: Micke

Jo...handlar ju om samhörighet...att gemensamt stå upp för något...fast om det hjälper långsiktigt...vet inte...jag kanske är obegåvad...eller bara lat....jag engagerar mig inte...kanske jag borde engagera mig?

Hur som helst....ha en fin Södag...här kommer det strax barnbarn på besök....

2015-11-22 @ 08:26:40
URL: http://guldkryckan.blogspot.se
Postat av: kalebass

Man kan inte engagera sig i allt. Då brinner man nog upp i förtid. Men att vara medveten. Tänka själv.
Varför händer det som händer...har någon något att vinna, vem förlorar mest..? Vem/vad kan man lita på?
Och just det, vi måste ju tänka på vardagen också :-)

2015-11-23 @ 17:03:43
URL: http://www.kalebass.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0