Längtan

Jag har under många år ansett mig vara en höstmänniska.
Har alltid gillat färgerna och den krispiga luften. Doften av jord,
löv och svamp. Ljudet av löven under fötterna... Sommarens
alla krav och måsten har dämpats i takt med ljuset...
Lugnet infinner sig.
 
Under senare år har det dock lutat alltmer åt våren!
Tidig vår, redan i slutet av mars, när fåglarna börjar återvända
och sanden virvlar runt fötterna i snålblåsten under promenaden
på gator och torg. En blek men hoppingivande sol, som man VET
kommer att ta för sig mer och mer...
Jag längtar redan...
 
Det går faktiskt att ana ljusare tider...
 
 
Rhodedendronbuskarna har redan bildat knoppar, som slår
ut när ljuset närmar sig kulmen. Midsommar.
 
Ovanstående förutsätter förstås att årstiderna uppför sig
som dom ska !
Årstider som är värda namnet.
 
 

Kommentarer
Postat av: Per-Anders

Mina favoritårstider har varierat genom åren. Tidvis har det varit hösten, tidvis våren. De senaste tio åren är sommaren min bästa årstid. Men aldrig nånsin har jag haft vintern som favorit bland årstider.

2015-10-20 @ 19:48:59
URL: http://peranders.blogg.se/
Postat av: kalebass

"Underbart är kort", enligt visan. Det är väl ganska korta stunder som årstiderna lever upp till förväntningarna, egentligen.

2015-10-22 @ 18:27:41
URL: http://www.kalebass.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0