I det tysta

Vespa vulgaris.
 
Vill gärna dela med mig av en händelse som utspelade sig på min
balkong när solen och värmen äntligen kom.
En bagatell, som påverkade mig oväntat mycket,
(och ett exempel på " buzy doing nothing " ).
 
Under sommarens sista skälvande dagar dök dom plötsligt upp,
de som lyst med sin frånvaro hela sommaren ;
humlor, bin, flugor, blomflugor, fjärilar... och en geting!
                                                                              
                                                                           
Denna geting lade beslag på vattenkannan, där den hämtade vatten.
Kröp ner i kannan, drack, och flög iväg igen...
När jag försiktigt såg efter vad som hände såg jag hur den satt där,
på den lodräta insidan, med huvudet nere i vattnet!
 
Det såg väldigt regelbundet ut, så liggande behagfullt i solstolen,
roade jag mig med att ta tid på momenten.
28 till 32 sekunder nere i kannan, flög iväg,
och återkom från boet efter nästan exakt 4 minuter !
Samma flygrutt och beteende varje gång! Om och om igen...
Den lät mig vara ifred, enbart intresserad som den var av vattnet.
 
När jag kom ut på balkongen nästa morgon låg det en fjäder på golvet.
Den var vacker så jag lät den ligga.
Hällde upp kaffe och väntade på att getingen skulle visa sig...
Det dröjde, så jag passade på att kolla vattennivån i kannan.
Då såg jag den ligga där, stilla i vattnet och flöt !
Sorgligt.
Tyckte inte den skulle ligga där, så jag såg mig om efter något att ta
upp den med.
................................
Den spännande upplösningen följer inom kort ;-)
 

Kommentarer
Postat av: Micke

Oj...spännande...väntar på nästa avsnitt här.

2015-09-05 @ 13:56:33
URL: http://guldkryckan.blogspot.se
Postat av: kalebass

Ja, inte sant? En riktig "cliff-hanger"....

2015-09-05 @ 14:23:04
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: Gubben

Låter spännande. Bra skrivet.
Sv. 10 kubik är det jag får betala för så hoppas verkligen det är det.

2015-09-06 @ 20:29:38
URL: http://mhats.blogg.se
Postat av: Per-Anders

Intressant med getingens regelbundna intervaller. Ser fram emot upplösningen.

2015-09-07 @ 22:23:26
URL: http://peranders.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0