Liv

...från den mörka sidan.
 
Vad är liv, livet...
 
För att börja från början:
Praktiskt taget vem som helst kan skapa liv.
Lämplig som olämplig,  avsiktligt eller oavsiktligt,
av kärlek eller med våld...
 
Så här uttryckte sig några mycket kända namn i ämnet...
 
Livet är en sexuellt överförbar sjukdom som leder till döden.
                                                                                    R. D. Laing
Vi föds mellan spillning och urin.                            Augustinus
Den som kan sin anatomi vet vad som åsyftas...
 
Något för ekonomerna i den privata sektorn:
Livet, är ett företag som inte bär sina kostnader.
Döden innebär ingenting mer dramatiskt än att det tillstånd
återkommer som förelåg innan vi föddes         Schopenhauer
 
Eller som Thomas Hobbes uttryckte det:
Rädslan för det osynliga är fröet till det inom oss som vi
kallar religion.
 
Människan klarar inte att se den tomhet från vilken hon
härstammar, eller den oändlighet i vilken hon uppslukas.
                                                                                Blaise Pascal
För övrigt,
Vi vet ännu inte vad livet är
Hur ska vi då veta något om döden ?                      Konfucius
 
     ... och någonstans däremellan svischar livet förbi...
 
Livet går, som synes, att fatta mycket kort...
Däremot finns hur mycket som helst om det som vi absolut
inte vet ett dugg om !
 
Denna insikt lät den Helige Ande mig bliva delaktig av, när
jag befann mig i tornets avträde...                      Martin Luther
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: KaosJenny

Mm, vissa dagar funderar man mer över livet än andra. Tänker på hur betydelsefulla vi är och ändå inte. Hur orättvist livet är och att man antagligen aldrig kommer att förstå vissa saker... Kram

2012-08-06 @ 23:37:49
URL: http://fantastisktkaos.blogspot.com
Postat av: Peranders

Min livsfilosofi har vuxit fram gradvis under livet och kan sammanfattas så här: "Det gäller att göra det bästa av de förutsättningar som finns". Själv är jag först och främs inriktad på att må bra. Då kan jag också upprätthålla kraften att stötta andra att må bra.

2012-08-06 @ 23:50:11
URL: http://peranders.blogg.se
Postat av: kalebass

Livet kan vara ett helvete för många. Alltför många barn far illa, barn födda i välfärdssverige, långt borta från krig och svält ! Man står maktlös och tänker på att det krävs licens för att köra bil...

2012-08-09 @ 11:04:02
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: anita

Jag vill kontra med något jag såg på youtube häromdagen. Det var en intervju med C G Jung på ålderns höst, han var drygt 80. Med en oerhört vital och nästan spefull blick tittade han på reportern och sa att man bör leva varje dag som om man ska leva i flera decennier än. Om man inte gör det börjar man dö när man fortfarande lever, sa han.
Inte alltid så lätt att leva upp till, men det finns något trösterikt i hans ord. Jag lever, vet inte varför, men så länge jag lever har jag en enda uppgift: att leva.

2012-08-11 @ 23:02:42
URL: http://www.pyttiminpanna.wordpress.com
Postat av: anita

Oj, då, det blev livfullt värre! Hoppas du kan ta bort ett par av inläggen. :-)

2012-08-12 @ 00:14:47
URL: http://www.pyttiminpanna.wordpress.com
Postat av: kalebass

Jag har ingen husgud, men om jag skulle haft en så är det Jung ! Han har naturligtvis helt rätt, att gräva ner sig i förtid är inte särskilt meningsfullt. Man vet aldrig vad som väntar runt hörnet! Men ibland verkar det inte finnas något hörn... Ps. tog bort EN, två försvann ! vågar inte klicka mer...dina kommentarer är alltför betydelsefulla !

2012-08-12 @ 12:50:15
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: Anonym

Två kvinnor ringde på min lägenhet för några veckor sedan. De undrade om jag trodde på gud och jag började glatt dela med mig av hur jag tänker om saken;

'jag kommer aldrig att kunna förstå hur rymden kan vara oändlig och jag är lugn med att inte förstå. Jag tror inte på en gud, men jag kan be ibland till mitt undermedvetna. Jag tror på den energi som finns mellan oss människor.'

De två kvinnorna började berätta om sin tro och jag tyckte att det hela var trevligt till en början. Människor som möts och utbyter tankar och ideer. Men efter ett tag började allt kännas väldigt ojämt. Det spelade ingen roll vad jag tänkte, bara deras tankar räknades. Jag frågade vad deras syfte var att prata med mig. De kom från Jehovas vittne och sa att de ville rädda mig från att dö när jorden går under. Jag blev så ledsen. De var inte alls där för att möta mig och lyssna på mig utan enbart för att sälja sin idé. Jag sa bara till dem att jag inte tror på gud och att jag kommer dö i undergången. De gick. Och när dörren stängdes grät jag. Mycket. Vilket jäkla slöseri att gå runt så där och knacka dörr och sälja. Allt annat känns vettigare!

2012-12-20 @ 22:40:40
Postat av: Emilia

det var jag som skrev ovan.

2012-12-20 @ 22:41:05
URL: http://artemilia.se
Postat av: kalebass

Roligt att du hörde av dig! Ja, det är lätt att bli besviken på människor. Speciellt när det kommer till religion! Och i synnerhet Jehovas som anser sig vara utvalda, och därför dömer ut andra... Dessa människor och många andra trosinriktningar har missat det främsta och viktigaste budet; älska din nästa såsom dig själv.

2012-12-23 @ 17:57:40
URL: http://www.kalebass.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0