En svensk tiger !

Runt om i landet, i fikarum, omklädningsrum, vid köksborden, på krogen...
dryftas samhällsproblemen. Orättvisorna.
Men det känns ganska meningslöst att försöka göra något åt problemen.
Vad KAN jag göra ? Man upplever sig maktlös.
Knyter kanske näven i byxfickan, men är tyst !
Möter orättvisorna med tystnad.
 
Att inte träda fram, slå näven i bordet, beror på feghet.
En feghet grundad på rädsla !
 
En rädsla som inte är helt obefogad !
 
Om man reser sig upp, säger sin mening, den mening som
delas av så många andra, kan det mycket väl innebära att man
plötsligt står där, helt ensam !
 
Dom andra vågar inte utan slår ner blicken och är tysta !
 
Ensam är inte stark. Ensam är mycket sårbar. Man tiger...
en svensk tiger !
 

Kommentarer
Postat av: Roger Dahl

Jag kan förstå rädslan att träda fram och med namn stå för budskapet. Det kan säkert finnas andra orsaker för dig att du skriver med signatur. Men dina kloka ord borde inte vara ngt att skämmas för.

2012-07-18 @ 16:55:34
URL: http://rogerdahl.wordpress.com/
Postat av: Roger Dahl

En Svensk tiger. Jag gillar uttrycket som väl myntades under 2:a världskriget. Den svenska neutraliteten.

Nu som avtalspensionär har jag ingen arbetsgivare att ta hänsyn till vad de tycker om det skulle komma fram. Då är det lättare att säga sin hjärtas mening.

2012-07-18 @ 16:59:47
URL: http://rogerdahl.wordpress.com/
Postat av: Bravadkvinnan

Stämmer väldigt bra,så många gånger man fått stå ensam när andra tiger av rädsla att göra bort sig!

2012-07-19 @ 07:58:40
Postat av: kalebass

Nä, jag har aldrig haft problem med auktotiteter, har stått upp, faktiskt, och sagt min,(och andras mening när jag blivit ombedd) Jag blir helt enkelt inte imponerad av människor som sätter sig på piedestal, så Roger: valet att vara anonym har andra orsaker, bla. litar jag inte på nätet...

2012-07-19 @ 13:03:43
URL: http://www.kalebass.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0