Ödmjukhet


(ytterligare ett loppisfynd)

I föregående inlägg ville jag framhålla att det finns många svar på samma
fråga. Det som känns rätt för den ene kan vara fel för den andre...
Syftet var inte att driva med troende, eller med föremålet för tron.
Den religion/filosofi som inte tål att skämtas om är inte mycket att hålla
i handen. Den åsikten är min egna, personliga.

I begynnelsen tror jag att människan konstaterade att det finns situationer
i livet som man inte hade kontroll över.
Skördar som slog fel, naturkatastrofer och andra oförklarliga händelser.
Människor uppstod och försvann, sjukdom och död.
Förklaringar söktes i naturen och i föremål. Besvärjelser, offer och ritualer
utvecklades. Man tittade i stjärnorna...

Meningen och förklaringen var däremot från början knappast att inskränka
på livet. Att genom regler, förordningar och förbud av alla de slag begränsa
människors frihet !
Detta tillkom senare av maktens herrar ! Ställ inga krav i detta liv.
Tag av hatten och tacka och buga för överheten.
Belöningen får du i nästa tillvaro !
Gud är allt en skral skapare eftersom vi stackare
behöver justeras i sådan utsträckning !

Delar av dessa inslag förekommer mer eller mindre i alla ideologier,
religiösa som politiska.
Föremålen för dyrkan och underkastelse varierar dock...

Buddhismen innehåller också förbud och levnadsregler, som även de har
tillkommit senare. Olika riktningar har bildats, som inom varje annan tro.
Likt amöbor har dom delats och strider inte sällan med varann.

Buddhismen har däremot förespråkat och hållit fast vid ickevåld, och respekt
för allt levande !

(detalj ur min målning "Basement")
all likhet med en Buddha är helt avsiktlig.

Det är inte lätt att vara ödmjuk...



Kommentarer
Postat av: Vargkvinnan

Otroligt fin bild! Hade du målat den?? Skulle vilja se hela tavlan :)



Ja man måste kunna driva med sig själv och med religion. Jag är inte buddhist men jag gillar buddhismen väldigt mycket just för att den är så fredlig och öppen. Brukar hälsa på min munk vän på ett tempel ibland och där är alla välkomna, även om dom är kristna, muslimer m.m.



Man vinner allt med kärlek! :)

Hoppas du mår bra.

Kramen.

2012-03-04 @ 23:13:06
URL: http://www.vargkvinnan.blogspot.com
Postat av: kalebass

Tack! Ja jag har målat den/dom, (det är två st. som hör ihop!) En över o en underdel...Dom finns med i videon "paintings", under bild o. video.

Kvalite´n är tyvärr dålig på fotot, och tavlorna sålda för länge sedan...

Allt bra, kram på dig!

2012-03-05 @ 22:34:32
URL: http://kalebass.blogg.se/
Postat av: anita

You get pie in the sky when you die . . .



Alla religioner tycks med tiden bli ett mischmasch av regler som syftar till att hålla människan i schack.



Underbar grodbuddha - eller buddhagroda? :-)

2012-03-06 @ 23:17:32
URL: http://www.pyttiminpanna.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0