Intermezzo

(Intermezzo;  mellanspel )
 
Det finns mycket mellan himmel och jord.
Intresset för det ockulta ökar tydligen, åtminstone bland
"vanligt" folk, att döma av alla tv-program som dykt upp i
tablåerna, vid sidan av alla matlagning/ inredning/renovering
och utslagningsprogram...
Orsaken sägs bero på osäkra tider, en tillvaro som blir allt
svårare att greppa.
Vi "ser" ändå väldigt mycket av tillvaron.
Vi kan känna på den, smaka, höra och framförallt mäta den.
Får mycket förklarat
Men ibland omkullkastas dom gamla "sanningarna", nya rön
och upptäckter rubbar tryggheten.
 
Samtidigt som det är en stor bit som saknas.
Många av oss känner detta, en tomhet, längtan, kanske saknad.
Det fattas något.
När vi når ett mål är vi redan på väg till nästa... aldrig tillfreds,
ständigt sökande.
 
Jag har själv varit med om en del "mystiska" händelser, som satt
vissa spår, men att berätta om dessa är inte så lätt.
Många blir antingen skrämda, eller avfärdar det hela, men oftast
möts man av väldigt undrande blickar...
 
Eftersom det inte går att bevisa och är ytterst subjektivt, så är det
något som måste upplevas, kännas, och tolkas av varje individ.
Men,
det är samtidigt något så omtumlande, att man som människa
gärna vill dela med sig av upplevelsen.
 
Detta har också gjorts, genom tiderna, runt om i världen.
I olika kulturer, religioner och epoker. Mycket har skrivits om ämnet,
och religioner har rent av skapats efter dessa upplevelser.
Tolkningarna av det upplevda färgas naturligtvis av ens egen världs-
bild. Eller bristen av en sådan.
 
Jag tror däremot inte på att framkalla några andar !
Varken onda eller goda.( sannolikt två sidor av samma uppenbarelse?!
Dessa fenomen tror jag handlar om något helt annat
 
... det finns även ett liv mellan födelse och död !
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: KaosJenny

Mm, det är mycket som inte låter sig förklaras men de finns ändå. Vissa saker förstår vi kanske så småningom. Det gäller att göra så bra som möjligt av det vi har nu. Kram

2013-11-21 @ 22:12:41
URL: http://fantastisktkaos.blogspot.se
Postat av: Vardagsmagi

Oftast möts man av undrande blickar...vet hur det känns. Hur många gånger har jag inte växlat in på ett samtalsämne som känns tryggt och bekant för att slippa dessa blickar? Det finns ett tomrum som många undviker i möjligaste mån att kännas vid.

2013-11-22 @ 18:34:50
URL: http://christinasharmoni.blogspot.se/
Postat av: kalebass

Sant Jenny. Vi gör så gott vi kan. Tids nog får vi veta vad det handlar om... men LITE nyfiken är man allt... kram på dig!
Välkommen Christina! Ja reaktionerna man kan få gör att man helst släpper ämnet. Det där tomrummet är det nog som många försöker fylla med aktiviteter, framgång och statusprylar. För att sedan inse att det inte var det man sökte...

2013-11-22 @ 19:28:34
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: anita

Kyrkofadern Augustinus har sammanfattat väl vår inneboende längtan: ”Min själ är orolig, till dess den finner vila i dig, o Gud”.

Någon form av "paradise lost" handlar det nog om - tror jag. Jag tror den längtan är nedlagd i oss människor. Utan att vi fördenskull ska grubbla alltför mycket på det. Jag tror vi har fått det här livet för att vi ska leva det - tids nog blir Det Andra uppenbarat. Eller inte.

2013-11-23 @ 12:42:03
Postat av: anita

Apropå Intermezzo:

http://www.youtube.com/watch?v=7OvsVSWB4TI

2013-11-23 @ 13:04:50
Postat av: anita

Apropå Intermezzo:

http://www.youtube.com/watch?v=7OvsVSWB4TI

2013-11-23 @ 13:05:13
Postat av: anita

Dubbelt upp blev det, men det förtjänar den vackra musiken! :-)

2013-11-23 @ 15:04:20
Postat av: kalebass

Anita,finner vila i Gud... Då är frågan , vad är Gud, en fråga ingen vet svaret på. Är det bibelns tolkning med synden som grund. Straff, exkludering...att vara nöjd med sin lott. Veta sin plats.
Nej så långt som till grubbel bör det ju inte gå, men människan har nog sökt svaret sedan hedenhös...
Men jo, svaret får vi nog, troende eller inte.
Mascagnis intermezzo, underbar musik. Läkande!
Här är ett intermezzo till;http://www.youtube.com/watch?v=oUlQrbLNloE
Föredrar orgelversionen med Åke Leve´n, men hittar den inte. Ps. Vågar jag föreslå en kram..?

2013-11-23 @ 15:15:45
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: anita

Ja, du vågade! Kram tillbaka! :-)

Stenhammars Intermezzo - lika gudabenådad som Mascagnis.

Avdelningen gud: OM något finns, så är detta något så oändligt mycket större än människans begränsade metaforer, oavsett vilken religion det handlar om.

2013-11-23 @ 17:08:38
Postat av: Blåst af Kuling

Jag avfärdar ingenting. Har både sett och hört mycket utöver det vanliga som vi har omkring oss, så jag tvivlar inte ens för en endaste sekund...
Och DU! Det gick bra för mig idag. =)
Kram kram

2013-11-25 @ 16:40:30
URL: http://bortamedvinden.wordpress.com/
Postat av: kalebass

Våra sinnen räcker inte alltid till. Vardagens ofta hårda verklighet tar ju också all energi. Att stanna upp, och vara öppen, är väl något vi alla behöver. Nej jag känner heller inga tvivel.
Skönt att det gick bra, Rozie! Jag gläds med dig!
En virtuell jättekram...

2013-11-25 @ 20:00:20
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: Vargkvinnan

Halloj!

Det var länge sen jag var här inne och kikade :-) Hoppas allt är bra med dig.
Jag tror många känner en tomhet inom sig för att bruset som finns i vardagen har separerat oss från vår natur.
Man jobbar, får papperslappar (eller ett platskort) och köper mat men får aldrig se hur maten kommer till bordet.

Det finns massor att säga om detta ämne för det är så intressant! Jag har alltid kännt mig dragen till det ockulta, eller till mer än vad ögat ser.

Varm höstkram till dig!

2013-11-26 @ 21:38:06
URL: http://vargkvinnan.blogspot.com
Postat av: kalebass

Välkommen vargkvinna! Ja vi lever långt ifrån vår egen natur. För mycket stress,följa trender osv. Finns ingen tid för att landa i sig själv. Visst är det ett intressant ämne! Fortsättning följer... och välkommen att kika in igen! Kram på dig!

2013-11-27 @ 11:46:19
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: Roland Lidén

Har Du haft många besök Du.
Vet Du hur många.
Har Du haft någon tävling Du?

Min Herre Gud.
Under isen simmade jag, mellan mina fingrar
funnos simhud, jag klippte sönder huden mellan
pekfingret och långfingret. Jag såg över ytan.
Min syn förbättrades och in för mina ögon
tillbakabildades bilden av den traditionellt religiöse till ett djur, osäkert vilket.

Försök själv!

2014-01-15 @ 01:15:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0