Tro

Ibland tror jag att jag är nihilist.
 
Innebär starkt förenklat att man inte tror på att tillvaron har någon
mening. Nihilo Nihil ; ur intet- kommer intet.
 
Nihilismen har dock kommit att innebära mycket mer än så!
Bl.a. att moral och värderingar inte finns eller har någon betydelse.
 
Det skulle stå var och en fritt att göra vilket jävelskap som helst...
Det behöver man ju förstås inte vara nihilist för...
 
Nihil... Ingenting före och ingenting efter... ingen mening med det
däremellan,,, Låter trist och, just meningslöst.
 
Nä, jag är nog inte nihilist.
Jag VILL tro på en mening, ett syfte. Att det kanske fanns något
innan, och att det på något sätt går vidare efteråt...
Men, att tro är en sak, att veta en annan. Ingen vet ! Vi vet inte varför
vi lever. "Minnesbilder" från föregående liv kan man tolka som man vill.
Vi vet ingenting om det hinsides. Ingen avliden har någonsin återvänt
till livet. Vi vet ingenting ! Ganska så skrämmande tanke, inte sant ?
 
Vid närmare eftertanke känns det som om större delen av
människosläktet lever efter nihilismens tankevärld !
 
Att människan kan fatta egna beslut och därmed har ett ansvar, tycks
nihilisten bortse ifrån... liksom de gör som har en tro och överlämnar
ansvaret på sin "gudom"
 
Optimistic Nihilist = " Just because we´re doomed, doesn´t
mean we can´t have a good time".
 
Nä, jag är inte nihilist.
Nihilismen är inget för mig. Får försöka hitta en annan ism...
Realism kanske.
Men finns den. Verkligheten ?
 
 
.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Micke

Intressant detta med en tro på en högre makt.
Hört nånstans att just den där tron kommer sig av att känslor tas fram ur ett speciellt ställe av hjärnan, tror det hade med dopaminer att göra om jag inte minns fel.

Hur som helst....livet är ju vad man gör det till ytterst, ens egna val styr för det mesta livet, men ibland kan man ju undra hur det sk ödet kan hitta så rätt...eller fel för den delen...vad vet jag?

Ha en fin afton.

2014-02-16 @ 11:14:59
URL: http://guldkryckan.blogspot.se
Postat av: kalebass

Människan har alltid haft en tro. Från stenar o beläten till solen... Vi har alltid sökt en förklaring. Särskilt i utsatta situationer. Även den som inte tror på något, gör just så; TROR ! Eftersom faktiskt ingen VET.
Egna val ja...hur mycket väljer vi egentligen själva, och hur mycket är omgivningens påverkan?
Ja Micke, vad vet vi? Inte mycket.

2014-02-16 @ 15:14:14
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: Micke

Vi vet egentligen ingenting..det är nog sanningen.

2014-02-18 @ 18:01:23
URL: http://guldkryckan.blogspot.se
Postat av: Peranders

Alla vi som bor på jordklotet har en gemensam uppgift: nämligen att åka med i berg-och-dalbanan som är den eviga sinuskurvan. Det som var en lögn för 50 år sedan är en sanning idag - och vise versa, för att åter bli en lögn om ytterligare 50 år. Tjusningen med mänskligheten är den enorma mix av människor som alla strävar åt olika håll och vår ständiga strävan efter att uppfinna hjulet om och om igen.

2014-02-27 @ 22:32:33
URL: http://peranders.blogg.se/
Postat av: kalebass

Tyvärr har du rätt Peranders, men jag tycker inte om det där ekorrhjulet, och att människan ständigt ska göra om misstagen. Vem är skyldig till denna "skapelse". Dumheten..?

2014-03-01 @ 17:56:40
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: pybusa

Jag misstänker att vi bara är en länk i en kedja av länkar som långsamt förändras mot okänt mål. Det räcker för mig. Jag har inget behov av att hitta på gudar som liknar oss. Detta kan väl inte kategoriseras som tro? Att ha roligt och skratta, njuta av goda smaker, ljud, konst, m.m är min väg till daglig "Frälsning". Naturligtvis genom att göra så lite skada som möjligt. Vi alla människor tär på jordklotet, mer eller mindre.

2014-05-22 @ 19:50:34
URL: http://pybusa.wordpress.com
Postat av: kalebass

Just det , så är det. Finns egentligen inte så mycket att tillägga. Men människan vill gärna inordna allt i ett system, kategorisera, finna förklaringar och, inte minst skylla på något/någon, när det går fel...

2014-05-23 @ 18:47:38
URL: http://www.kalebass.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0