Försynen

Hågkomster. Det är sensommar, det skymmer, någonstans i skåne.
Vi är tre stycken på en kvällspromenad runt det kloster där vi deltar i en
retreat, med framför allt mycket TM. Transcendental meditation, men där
det också dyker upp en del filosofiska frågor.
 
Vi har under kvällen diskuterat runt karma. Karmalagen. " Allt vad du gör
får återverkningar, nu och senare i livet, men även i nästa liv ".
Goda handlingar är alltså att föredra !
Hellre hjälpa någon över gatan än att lägga krokben för densamme !
Åsikterna går isär något, men stämningen är vidsynt och avslappnad.
Vi vill ta hela världen i famn... nästan.
 
                                        --------------------------
 
På stigen framför oss kliver plötsligt en mängd små paddor fram, hundratals
tycks det, små miniatyrer av vuxna, på väg någonstans i en farlig värld.
Vi sätter försiktigt ner fötterna för att inte skada någon. Inte helt lätt, dom står
inte stilla och alla tycks inte vilja åt samma håll...
Givetvis kommer tankarna på karmalagen upp. Inte döda någon varelse, och
inte heller ingripa i skeendet.
Jag böjer mig ner och flyttar över några till andra sidan, till säkerheten i gräset.
 
Då utbrister sällskapets humorist, en norsk gutt;
 
Hva var det som skjedde nå, likevel?
Unngås du dreper en skapning,
eller var du en inntrengning av guddommelig forsyn ?
 
Vad var det som hände nu egentligen?
Undvek du att döda en varelse,
eller gjorde du ett intrång i den gudomliga försynen ?
 
                                       ---------------------------
 
Frågan är ständigt aktuell.
Ska man ingripa, om man kan,  eller låta försynen råda ?
Ska man bry sig...
Det tycks vara så att en majoritet litar på försynen.
 
 

Kommentarer
Postat av: Per-Anders

Om man har möjlighet att hjälpa någon annan varelse (människor som djur) så ska man naturligtvis göra det, tycker jag. Exempelvis om man kommer fram till en olycksplats på en väg så tycker jag det är självklart att försöka undsätta de skadade. Inte (som många tydligen gör nuförtiden) ställa sig och filma med mobilen i väntan på ambulansen.

2015-03-04 @ 20:40:49
URL: http://peranders.blogg.se
Postat av: kalebass

Per-Anders, ja, visst tycker man svaret är givet! Exemplet du ger är mycket talande.
Jag tror att människors brist på empati banar väg för stöveltrampet... Det är för få som bryr sig.

2015-03-05 @ 19:41:29
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: Hanna

Tja, svaret är väl inte givet. Sen tror jag verkligen inte på gud - men kan ändå förstå liknelsen och hålla med i vissa fall. För vissa saker borde inte vi människor vara med och pilla i utan låta naturen ha sin naturliga gång. Det finns ju t.ex. bara ett enda hav där människorna ännu inte förändrat ekosystemet. Hur goda intentionerna än varit (vilket de tyvärr inte ens varit varje gång) så har ekosystemen blivit förändrade... Men visst, ingripa för att hjälpa andra varelser - eller till och med växter, ja, det borde vi alla göra. Då kanske vår jord skulle hålla även tills dess att våra barnbarnsbarn blivit stora.

Min tanke var kanske inte helt åt karma hållet, tog min egna diskussionsbana, jag. Haha.

Ha det bra!


2015-03-05 @ 23:19:00
URL: http://pussythoughts.wordpress.com
Postat av: Lingonhjärta

Och där passar boken 101 hjältar in perfekt :)
Jag är absolut för att hjälpa. Världen är så egoistisk ändå.

Kloster och retreat låter för övrigt fantastiskt!

2015-03-06 @ 17:36:44
URL: http://www.lingonhjarta.com
Postat av: micke

Ungarna på jobbet spelade fotboll, där mitt på planen låg en mask och krälade.
lyfte upp den och bar bort den till en dunge.
det var snart två år sedan, men ungarna minns det ännu.
kanske jag sått ett litet frö?

2015-03-07 @ 18:50:40
URL: http://guldkryckan.blogspot.se
Postat av: kalebass

Hanna, svaret är inte givet tyvärr. Oavsett om vi kallar det för karma, försynen eller ödet, så är det en stor del av mänskligheten som tror på den. "om en fjäril fladdrar med sina vingar här hemma så sätter det sina spår i tex. Indien...", där man för övrigt kan drabbas av det fruktansvärda, orättvisa kastväsendet !
Välkommen Lingonhjärta! Ja, tänk bara på alla vardagshjältar som i tysthet gör goda gärningar...Klostervistelsen var fantastisk. Något som de flesta skulle må bra av.
Det såddes säkert ett frö där, Micke!

2015-03-08 @ 19:38:40
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: KaosJenny

Hm, jag tänker att vi alla bör försöka göra det bästa vi kan. hjälpa på ett kärleksfullt sätt, det kan ju vara försyn också att de mött på just mig också om jag kan hjälpa. Dock är jag inte så mycket för hjältehjälp, när man hjälper någon bara för sin skull, för att man vill vara hjälte. Kram

2015-03-09 @ 00:48:48
URL: http://fantastisktkaos.blogspot.com
Postat av: kalebass

Egenvinning, är väl tyvärr det som är mest förekommande i tillvaron. Egoismen frodas.
Jag tänkte faktiskt återkomma till hyckleriet i ett senare inlägg ! Kram på dig.

2015-03-09 @ 18:27:07
URL: http://www.kalebass.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0