Jag vet !

Ändra åsikt är mänskligt.
När det man ansett och trott på visar sig inte hålla längre, måste det
ersättas av något annat. Det låter enkelt men kan vara en smärtsam
process ! Ett personligt misslyckande. JAGET får sig en törn.



Vid unga år tycker man sig oftast vara väldigt säker på sin sak. Man VET !
Det är inget man direkt reflekterar över, skulle något visa sig inte stämma
so what ? Det är bara att ändra sig; Jag vet, man VET !
Men tiden går, det händer allt oftare att en åsikt måste ersättas.

Självklart igår är plötsligt allt annat än säkert idag.  Fast mark förvandlas till
ett gungfly... mattan rycks undan.
Man jagar något, bara för att finna att det inte finns längre...

Det är inte bara på det personliga, lilla planet, som förändringar sker.
Massmedia rapporterar om att det är farligt att äta si o så, för att veckan
därpå upplysa om att det minsann är mycket viktigt att äta just SÅ !
Utvecklingen går allt snabbare. Nya rön ersätter dom gamla.
Människors syn på saker o ting ändras. Hörde man någon spika på sin
sommarstuga en söndag, vilodagen, så vände sig halva socknen om och
undrade, (inte så värst länge sedan!)

Betydligt allvarligare "åsiktskullerbyttor" finns tyvärr. En tid hette det "släpp
fångarna loss", inte långt senare hörs röster som kräver att dödsstaffet skall
återinföras! Jorden var platt. Det "visste alla" (många som ifrågasatte detta
fick huvudet kapat, att vi befinner oss i centrum av universum är det många
som tror ännu idag!) Den som ifrågasatte detta på 1600-talet låg riktigt illa
till. Dessa skiften i åsikter och sätt att tänka, kallas "paradigmskifte".
PARADIGM betyder mönster; ett allmänt sätt att tänka. Uppträder ofta
globalt, (det kollektivt omedvetna?) och är en smärtsam process !

Georg Rydeberg: " Jag vet"


Ja, vad ska man tro. Vad vet man. Att inte vara säker på någonting,
att inte ta något för givet.
SÅ mycket vet jag !

.

Kommentarer
Postat av: elin

jo det är jag som har tagit den, tack och bock! :)

2011-11-23 @ 21:49:04
URL: http://elvifi.blogg.se/
Postat av: Sérgio

Impressive blog, congratulations! I'm glad there's google translator, but there's still many errors and gaps.



2011-11-24 @ 14:11:27
Postat av: kalebass

Thank you, my unknowned friend, sorry about the translator, though!

2011-11-24 @ 14:35:50
URL: http://kalebass.blogg.se/
Postat av: jennycatharina

väl formulerat!

2011-11-24 @ 15:57:06
URL: http://jennycatharina.blogspot.com
Postat av: Vargkvinnan

Jag var väldigt svart/vit i mitt tänkande som tonåring. Nu vet jag bättre :) Fast jag saknar känslan när man trodde att dom vuxna hade alla svar och inte visste att alla är lika jävla förvirrade som en själv ^^



Nu är mitt motto: Allting är relativt!



Kramis.

2011-12-12 @ 23:49:20
URL: http://www.vargkvinnan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0