Att vara eller icke vara...

...sjuk, eller inte.
Jag har länge tänkt skriva ett inlägg om tragedin i vårt
grannland, men så mycket har redan sagts, om honom. 
Spaltmeter om hans psykiska hälsa.
Min åsikt är:
Han är inte sjuk och kan därför inte bli straffriförklarad!

Ur samhällets synpunkt är det mycket bekvämare
att fokusera på en ensam galning, än att försöka se
och åtgärda delar av ett sjukt samhälle!


Det är naturligtvis inte "normalt" att kallblodigt skjuta ner en
massa människor.  Öga mot öga, dessutom! Välplanerat !
Men detta händer, har hänt och kommer att hända igen!
Det krävs ett mycket starkt psyke, bristande empati och
totalt människoförakt.
Eller en förmåga att kunna "stänga av", det kan och gör vi alla
vid något tillfälle, men i betydligt mindre skala.

Motivet, finns oftast men inte alltid, i bakgrunden.
Ideologiskt, politiskt eller religiöst.

Det är sättet på vilket det sjuka samhället har påverkat
individen som borde undersökas och lyftas fram!

(När jag nämner samhället, så avser jag främst vårt eget.)
Jag har avsiktligt utelämnat gärningsmannens namn.
Det kan mycket väl vara så att man spelar honom i händerna
ju mer man skriver om det. Det finns många svaga själar som
lätt ser upp till honom som ett slags idol.
Han är skrämmande, men häftig!
Det är viktigt att synas. Många känner sig utanför i ett samhälle
där man känner sig överkörd. Man vill tillhöra en grupp, en
gemenskap och ha en ledare att "respektera" och se upp till.


" Det finns bara en sak som skiljer mig från en galning.
Jag är inte galen."                                   Salvador Dali *

*(ursäkta att jag tar upp denne gentleman i sammanhanget.)

Kommentarer
Postat av: Vargkvinnan

Håller helt med. Straffa honom, men se också till att det inte kommer fler. Ta reda på varför det ens kunde bli såhär och förhindra att det händer i framtiden.



Svar: Ja allting blir bättre med distans. Nu har det gått några dagar och självkänslan börjar komma tillbaka. Med hjälp av kärlek och vänner ställer man sig alltid upp igen.



Kram.

2012-05-02 @ 23:09:57
URL: http://vargkvinnan.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0