Tågkaos

Tåget är miljövänligt, bekvämt, man kan läsa en bok
eller tidning, gå igenom jobbpapper eller läxor.
Filosofera. Krama en medmänniska...
Kanske sova en stund, kort sagt koppla av !
Dessa fördelar försvinner dock med alla förseningar.
Har man tider att passa så spricker alltihop !
Tåget går när det går.  Om det går alls  Tiderna är
snarast att betrakta som flextider...
Med pendeltågen är det ofta så, att vid en försening
när tåget så småningom anländer, så får man stå halva
vägen pga. att endast ETT set används ! Även under
rusningstid, när det borde vara tredubbla set !
Det märkliga är att på vägen syns inte nästa tåg till.
Avgångar är varje halvtimma ! Det har "försvunnit" på
vägen... förmodligen handlade det inte om någon försening,
utan det var helt enkelt inställt !.
Alternativet till kollektitrafiken är alltså att ta bilen, vilket dock
har en negativ påverkan på miljön såväl som på psyket !
Att sitta i en bilkö är frustrerande och väl så stressande.
Ilskan går ut över medtrafikanter, med ökad olycksrisk som
följd. Att slutligen hitta en parkeringsplats är inte det lättaste !
Men, man kan till skillnad mot tågpendling, påverka sin
situation, antingen genom att påbörja resan hemifrån lite
tidigare, eller att använda alternativa resvägar.
 
Ett annat alternativ vore naturligtvis att jobba på hemorten.
 
Vill gärna tillägga att jag tycker om tåg, jag är vän av tåg,
Tåg som kommer och går i tid !
 
 
 

Kommentarer
Postat av: KaosJenny

Jag tycker också om tåg och har nyss kommit hem ifrån en resa... Så länge man inte behöver frysa eller stå bara när man väntar så tycker jag att det är ok. Kul att prata lite med folk vars resa korsar ens egen. Det gör man i stort sett aldrig annars :-) men jag förstår frustrationen när man åker varje dag om det blir trassel... Kram

2012-12-10 @ 22:44:45
URL: http://fantastisktkaos.blogspot.se
Postat av: kalebass

Nej det är inte roligt. När det händer år ut och år in. Sämre för var dag. Det handlar alltså om att vänta 30 - 40 min. oberoende av vädret, och INGEN information ! Anledningen sägs informelt bero på att det är flera s.k. aktörer,med dålig kommunikation sinsemellan. Bemanningsföretag skulle man kunna kalla det. Den ena handen vet inte vad den andra gör..

2012-12-12 @ 18:47:29
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: anita

Jag har inte åkt så mycket tåg själv, däremot har jag varit den som stått med bilen vid tågstationen i Uppsala och väntat på mannen som ska komma med lämmeltåget, jag menar pendeltåget, från Stockholm. Det blir en närmast makaber situation när alla tågresenärer väller ut ur vagnarna och strömmar åt olika håll, några av dem till bilkaravanen av väntande partners. Och visst kunde väntan ofta bli lång. Jag är glad att den tiden är förbi, förseningarna verkar vara mer regel än undantag idag. Men det här kanske var ett stickspår. :-)

2012-12-12 @ 20:16:08
URL: http://pyttiminpanna.wordpress.com
Postat av: kalebass

Stickspår? Jag tror inte det finns så mycket sådant nu för tiden. "Förr", när ett tåg var trasigt drogs det in på ett sidospår för att störa trafiken så lite som möjligt ! Nu finns inte sådana ambitioner, tåget får vackert stå där...och vi...

2012-12-12 @ 20:36:10
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: anita


Nästa generation kommer inte att förstå uttrycket "det var ett stickspår". :-)

2012-12-12 @ 20:43:33
URL: http://pyttiminpanna.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0