Carpe Diem


Livet består av en mängd NU som oavbrutet avlöser varann.
När vi försöker fånga nuet, är det redan passerat.
Det följs av nya nu, vi stannar upp för en sekund, känner vind-
draget, doften, tonen. I samma stund som vi reflekterar över
detta nu, så är det över...

Man kan inte leva i nuet.
Det är ett önsketänkande och ett tankefel.
Barnets lyckliga förmåga att leva i nuet är ingen förmåga, det
är snarare en brist på att se sammanhang. Ett barn inser inte
konsekvenserna av sitt handlande, liksom det inte heller kan
förstå orsakskedjan som ledde fram till handlandet !

" Det förflutna finns i dina minnen,
 det närvarande finns i dina sinnen
 och framtiden finns i dina visioner."
                                    ur "Bekännelser" av Augustinus

Däremot kan man försöka leva i stunden.
Vara mera närvarande i nuet.
Det kan man och det bör man. Helt utan ett visst sneglande
bakåt och framåt låter sig inte göras förstås, det skulle kunna
sluta med tråkigheter.. men,
Inte låta det förflutna tynga ner. det förgångna kan man ändå
inte ändra. Enbart ta lärdom utav !
Att för en stund inte oroa sig för morgondagen, inte ta ut något
i förskott, det vore ju som att uppleva ev. "missöden" två gånger.
Visst kan man planera för framtiden, men även inse att vi inte
vet något om den. Ingen vet vad som väntar runt nästa krök.

"Vart tog tiden vägen..?" Säger vi när vi sysslat med något som
intresserat oss så att vi varit helt uppslukade av denna syssla.
Vi glömde tiden. (Hade vi fångat nuet så skulle magin vara
bruten i samma ögonblick.)

Lära av det förflutna,
inte upprepa uppenbara felaktigheter.
Inte stressa förbi nuet,
vi har en förmågaatt slå ihjäl tiden !
Vara rädd om framtiden,
den skapas NU,
lämna den i så gott skick som möjligt.



Kommentarer
Postat av: M

Lustigt, precis den här diskussionen hade jag med min flickvän för någon vecka sedan :)

Vi lever hela tiden i nuet men kan aldrig reflektera i densamma, för så snart vi önskar göra det så blir det en historisk reflektion.

2012-06-04 @ 07:54:40
URL: http://stationhades.blogspot.se/
Postat av: Doris - Allgrip

Alltid lika välskrivet och träffande. Många kloka ord från din sida.

Har lyssnat på "Echoes" efter din kommentar. Wow säger jag bara! Pink Floyd förtjänar verkligen att kallas musik, vilket inte är självklart idag...

2012-06-06 @ 19:22:16
URL: http://allgrip.devote.se
Postat av: kalebass

Tack för goa kommentarer. Ja tid är verkligen något speciellt. Vi mäter något som vi inte kan ta på,något som passerar, men som lämnar spår efter sig! Doris, roligt att du gillade denna klassiker. Den långa versionen täckte en hel lp-sida,ca:20min.

Jag/vi svävade bort i kosmos...Det var tider(!)det.

2012-06-07 @ 19:41:04
URL: http://kalebass.blogg.se/
Postat av: KaosJenny

Mm, tid är verkligen något speciellt. Både väldigt konkret och helt omöjligt att greppa på samma gång... När man uppslukas av saker låter tiden sig liksom böjas en liten stund... Kram

2012-06-10 @ 01:26:39
URL: http://fantastisktkaos.blogspot.se
Postat av: Roger Dahl

Jag har ögnat igenom vad du skriver på din blogg. Du svarade på mitt inlägg om en "Masterplan". Jag svarar dig på min blogg om detta. Du verkar vara en mycket reflekterande människa som inte tar något för givet. Jag skulle kunna kommentera flera av dina inlägg som ligger i linje med min inre barometer.

För mig är livet också någonting större som http://en.wikipedia.org/wiki/Meister_Eckhart gav uttryck för. Är det OK för dig om jag kopierar några väl valda delar av ditt bloggskrivande?

Mitt bloggande gör jag tillsammans med andra. Resulatet blir ett samspel.

Letar efter vem du är i bloggen men hittar det inte. Vill du vara anonym?

2012-07-16 @ 19:47:20
URL: http://rogerdahl.wordpress.com/
Postat av: kalebass

Tack ska du ha. Kommentarer är alltid roligt och inspirerande att få. Du får gärna "kommentera mera". Det är sant, jag tar inget för givet! Det mesta är inte alls vad det först ser ut att vara. Jodå, du får gärna kopiera, men uppge gärna källan. Jag litar på dig! Anonym? Ja, det vill jag fortsätta vara. Men vad jag är för sorts människa framkommer väl lite här o där...

2012-07-18 @ 15:10:30
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: Roger Dahl

Den öppna attityd till tillvaron och tidsandan gör att det känns kul att plocka in några delar av ditt reflekterande i mitt bloggande.

Jag uppger källan kalebass.

Ha det bra
Roger

2012-07-18 @ 16:51:22
URL: http://rogerdahl.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0