Om att pendla,

eller inte pendla...
 
Långfärdspendling med tåg försämrar hälsan.
Bristande förutsägbarhet, att vara helt utlämnad åt slumpen,
utan någon som helst kontroll eller kunna påverka.
Maktlöshet, oro och stress. Allvarliga sjukdomar kan bli följden,
såsom hjärt och kärlsjukdomar, depression, sömnlöshet.
Skilsmässor är 40% högre bland pendlare!
 
Oavsett dessa effekter, så är det missnöje och den irritation
som blir följden tillräcklig för att västtrafik borde ta åt sig av
kritiken, och göra något åt det. Nu !
Det är inte pendlingen i sig, utan vad den innebär;
 
Upprepade förseningar, obefintlig information.
Den information som så småningom ev. kommer
upplyser om det självklara; att tåget är försenat.
Som de väntande redan själva har konstaterat.
 
Signalfel anges vara den vanligaste orsaken till förseningar.
Vore det fel så ofta som västtrafik vill få oss att tro, så är
resandet förenat med mycket stor fara.
Att en katastrof ska inträffa är snarast en tidsfråga !
Det man kallar fel är dock säkerhetssystemets sätt att tala
om att tåget befinner sig på fel plats vid fel tidpunkt!
Lägger man sedan till det faktum att föraren och/eller en
kollega kommer springande i sista minuten..(en företeelse
som jag bevittnat flera ggr.) signalen lyser då röd några min.
efter ordinarie avgångstid.
Resan startar alltså med en försening. Ibland är tåget inställt.
Anledning? Personalbrist, inbesparingar, samt för många
aktörer på banan... plus att lokaltågen prioriteras lägst!
 
På grund av att så många reser, så höjs nu priset !?
Ytterligare en orsak alltså, att inte använda tåget.
Ta bilen istället så blir det billigare för dom som är kvar, plus
att avdragen i deklarationen är mycket högre om man tar bilen
från o till jobbet !
Orsaken till det ökande resandet är famförallt att man inte har bil,
och att allt fler jobbar eller går i skolan på annan ort.
Dessutom kan tåg vara bekvämt, man kan vila, läsa en bok,e.dyl.
Alla har inte en tid att passa. Ytterst få reser dock för nöjes skull.
De flesta reser för att dom måste, och, det finns inget alternativ!
 
Ett sådant alternativ, särskilt under rusningstid, skulle kunna vara
snabba bekväma långfärdsbussar; s.k. "Greyhounds".
 

Kommentarer
Postat av: Krönikören

Vi vill ju att folk ska åka mera tåg! Höjda priser, försvårar att köpa biljetter... hur tänker SL?

2012-09-25 @ 14:08:07
URL: http://www.metrobloggen.se/antligenmandag
Postat av: snawitz

Tittar in och tackar för besöket

2012-09-25 @ 20:28:03
URL: http://snawitz.blogspot.com
Postat av: kalebass

Tack själv, och välkommen tillbaka! Ska kanske förtydliga att inlägget i första hand handlar om västtrafik, sträckan Gbg-Asås. Problem förekommer även på andra platser runt om i landet!

2012-09-25 @ 21:42:30
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: Kristallina

Instämmer helt. Bussarna Åsa - Lindome (mot Göteborg) ställdes in för många år sedan. Fram till dess fanns inga problem men när det bara fanns tåg kvar att välja visste man aldrig om man kom fram i tid.
Kungsbacka - Göteborg är ett enda elände.
Biljettköp vill jag inte ens tänka på. Rena rama katastrofen.

2012-09-25 @ 23:06:57
URL: http://kristallina.wordpress.com
Postat av: kalebass

Obs, jag är inte FÖR bilismen! Det var ironi. De styrande vill värna om miljön, säger dom, men handlar tvärt om. På de allmänna kmmunikationerna, buss, spårvagnar och tågtrafik sker nedskärningar, med personalbrist och förseningar som följd. Och, höjda priser!

2012-09-27 @ 22:46:45
URL: http://www.kalebass.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0