Avkopplad ?

Hoppas ni haft en avkopplande skön sommar.
 
Den gamla tekniken fungerar fortfarande ! Här är det ångaren Herbert
som stävar ut på sjön Mjörn.
 
Min sommar blev förstås lite mer avkopplad än vad jag hade tänkt mig.
Ett par dagar efter mitt inlägg om time out, hände det:
Min mobil la plötsligt av. Pekskärmen slutade fungera.
Utan anledning och föregående varning !
 
Beroendet visade sig omedelbart.
Jag letade kvickt fram en äldre mobil ur gömmorna, (helt utan alla nyare
finesser), ett rejält kliv bakåt i utvecklingen och tiden.
Den fungerade dock, som telefon...
Denna sommar har också bredbandsuppkopplingen och tv,n passat på
att dö... inget internet och ingen bild på någon kanal !
 
Under flera dagar var det som om en stor del av verkligheten hade
slukats av ett svart hål.
 
Snacka om att sakna kon först när båset är tomt !
Å andra sidan så klarade jag av situationen utan alltför stor abstinens,
och tog dessutom lite lärdom med mig på vägen.
Att inte lägga för många ägg i samma korg, inte låta något ta över på
bekostnad av något annat.
Skulle också kunna kalla det för en ofrivillig men välbehövlig retreat...
( Nu har jag dock skaffat en ny, riktigt smart mobil..)
 
Tanken kommer som ett brev på posten; vad skulle hända om all teknik
som vi är vana vid plötsligt slutade fungera ?
Det är mycket som styrs av datorer nu för tiden.
 
Frågan om övervakningen är ju också aktuell igen.
" Storebror ser oss " stämmer mer än någonsin.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Kersti

Man kan behöva tänka den tanken ibland. Det skulle helt klart bli kaos.Så som det blev när journalsystemet som Stockholms Läns landsting använder sig av plötsligt inte fungerade. Men när det bara sker i det lilla som ett strömavbrott här hemma då kan jag njuta i fulla drag. Jag är svag för sådana begränsade "katastrofer" när man vet att allt kommer att ordna sig på slutet.

2013-09-19 @ 19:16:54
URL: http://plommenad.blogg.se
Postat av: Rozie

Sanningen att säga så har vi gjort oss otroligt teknikberoende.
Önskar dig en trevlig helg.
Kram

2013-09-19 @ 22:20:38
URL: http://roziefilosoferar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0