Lilith

En nedtystad historia om kvinnlig frigörelse och patriarkal hämnd.
Lilith; Adams första hustru.
Lera, höjd:37cm. 50cl.   Barnet "Essens", höjd:13cm. 5cl.
Ett av mina senaste alster.                  Inbyggd belysning.
 
Gud skapade, enligt Bibeln, de första människorna, man och kvinna, till
sin avbild(!). Men, det fanns en kvinna före Eva i paradiset: Lilith,
vilken precis som Adam var självständigt formad ur lera(!), av Gud och
välsignad med den fria viljan. och då de båda hade samma ursprung
och var jämlika på alla vis, ville inte Lilith ligga underst under älskogen.
Adam försökte underkuva Lilith, som dock inte accepterade detta utan
flydde/fördrevs.
 
Hennes upproriska sinne blev alltså för mycket för både Adam och Gud,
som därför skapade en ny kvinna av ett revben från Adam. En mer foglig
varelse vid namn Eva, som lurades att äta av kunskapens frukt av ormen...
Ormen symboliserar Lilith, som förvisades till att bli en demon...
 
Så straffade Gud den kristna historiens första feminist !
 
(Texten fritt sammansatt av flera källor).
En historia så god som någon, med en betydligt större dos logik, om
man läser mellan raderna...
 
En riktigt god och glad och jämlik jul önskas !
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Micke

ja du..skapelseberättelsen är ju intressant.

Men hur som helst...God jul på dig.

2014-12-20 @ 16:42:36
URL: http://guldkryckan.blogspot.se
Postat av: Hanna

Låter som en typisk historia som kristna framställer för att underkuva kvinnor och rättfärdiga att kvinnor är mindre värda. Jag fick för mig att Lilith var en demon som varit rebellisk tillsammans med Lucifer. Men jag vet inte, har inte forskat jättemycket inom det faktiskt.

Kram

2014-12-22 @ 12:01:58
URL: http://pussythoughts.wordpress.com
Postat av: kalebass

Ja, skapelseberättelsen med Lilith i den ena rollen är betydligt intressantare än den vi brukar höra, men ströks ur bibeln. I judendomen och islam nämns hon däremot.
Ja Lilith var rebellisk och en demon(senare) och hade ihop det med andra demoner, förmodligen även med Lucifer... men det, det är en annan saga.
Själva kan vi sägas vara produkter från båda principerna, med egenskaperna ont och gott. Rebelliska och fogliga. Och det, det är ingen saga!

2014-12-22 @ 19:31:56
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: pybusa

H.R Giger har gjort en version av "Lilith". Jag gjorde tidigare versioner av samma tema utan inspiration av Giger som blev för i mitt abstrakata tycke för tidiga för att ha dessa på mitt samvete. Elden fick ta bilderna. Troligen var inte bilderna så alvarliga i observerbart tycke som jag uppfattade dem vilket jag fått veta senare. Men en händelse som utplånar ger vid ork och kraft ny styrka till en utveckling i förändring där färg och komposition inte får folk och djur att må illa. Observera att jag skiljer på utveckling och förändring. Jag målar och lägger in den bild som ingen har sett och ingen har möjlighet att sörja mer än mig själv en tråd i det nya bildspråket. Naturligtvis går det att bli fastlåst i ett maner ännu mer vid en sorg av det gamla. Att jag skriver till dej ibland beror på att jag tycker att du gör är "Masterpieces". Naturligtvis inte allt. Vi producerar alla skit men få producerar något som är mer värt än att glömma bort.

2014-12-23 @ 01:33:20
URL: http://wordpress.com
Postat av: KaosJenny

Härligt att få den berättelsen sig till livs så här i jultider. Jo, vi jämlikar oss allt vad vi orkar och trivs fint. Kram

2014-12-23 @ 08:31:07
Postat av: Kristallina

Gillar din Lilith! En fridfull Jul önskar jag dig. Kram

2014-12-23 @ 20:26:20
URL: http://kristallina.wordpress.com
Postat av: kalebass

I´m back in town... Tack ska ni ha. Allt var fridfullt och det kom t.o.m. lite vitt! Vad mer kan man begära. God fortsättning !

2014-12-26 @ 18:24:34
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: zelda

Fantastiskt! Älskar att kika in här och bli mer lärd och klok på köpet. Gillar att din blogg skiljer sig så mycket från alla andra i bloggvärlden, även sk informationsbloggar som bara känns platta. Men du hittar så ovanliga, intressanta ämnen och vinklar på det hela, blandat med egna reflektioner och tankar och formuleringar som får en att stanna upp och tänka till. Har blivit lite vet-galen de senaste åren (till skillnad från i skolan då, då man tyckte att all information och historia var snälla-skjut-mig-här-och-nu-trist) så ska spara den här texten och forska vidare :)

Postat av: kalebass

Tack zelda ! Dina ord värmer, och inspirerar mig att vilja fortsätta bloggandet.

2015-01-08 @ 12:49:14
URL: http://www.kalebass.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0