Frestaren

Trodde jag läst och hört det mesta av Dan Andersson.  
Så var inte fallet.
 
Frestaren
Av Dan Andersson.                                                   med Håkan Mäkelä.
 
"  Och i natt kan jag giva dig allt vad du vill, all världen - önskar du mer ?
om du blott för min ondska en endaste gång på ödmjuka knän faller ner.
 
Du skall bliva som jag - som urberget hård, med en panna fast som metall.
du skall slå de svaga och le åt blod och själv vara liknöjd och kall.
 
Du skall vandra i vildmark och finna din väg genom nödens bittraste höst,
när du frågar skall mörkret giva dig svar, och i gråt må du hava din tröst.
 
Du skall svika din kvinna för nöjet blott och din vän för silver och gull,
och din bror skall du hata för hatet självt och en fattig för trasornas skull.
....................                                                     
Allt detta blev talat en ondskans kväll, när synden var röd som blod.
Allt detta har djävulen lovat mig, men det fattas mig kraft och mod."
 
                                                         *
Kanske är det nyhetens behag,
men jag tycker nog att detta
tillhör de starkare texterna, om
mörkret i djupet av människan...
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Kristallina

Oj, oj, det var så nattsvart det kan bli men det är en text som verkligen griper tag i en.

2014-05-05 @ 19:27:57
URL: http://kristallina.wordpress.com
Postat av: kalebass

Visst gör den! Detta mörker som så många inte vill/vågar kännas vid, eller erkänna existensen av.

2014-05-06 @ 18:54:25
URL: http://www.kalebass.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0