Stundens allvar

Hur var det nu, med nuet ?
Långsamhetens lov... Flow.
Att vila och leva i nuet är eftersträvansvärt, men inte lätt.
Nuet beter sig annorlunda beroende på hur vi mår.
Allting är relativt.
I vissa fall vill vi bort från nuet. Dra oss undan. Fly.
 
Det korta undflyende nuet kan upplevas outhärdligt långt !
Under sömnlösa nätter. Kvalfylld väntan. Leda...
Vid oändlig, tröstlös sorg.
 
Det som händer nu kommer alldrig tillbaka. Det har varit.
Nuet blir, som vi vet ett förflutet... ganska så snart är det ett
minne som sakta förbleknar...
 
Detta skulle kunna vara en trösterik tanke, som mildrade stundens
plåga, " vad spelar det för roll om hundra år ".
Men fullt så enkelt fungerar vi ju inte.
 
Vi lever i nuet,
men när vi försöker greppa nuet, är det som bortblåst.
Men under jobbiga stunder upplevs nuet som fastfruset.
Vi lever just då, i stundens allvar.
Känns lite bakvänt...
                                         .........................
 
Ps. Varför jag använder mig av samma bågskyttebild ?
Jo, jag kan inte komma på en mer passande illustration till
kombinationen nöje och allvar i samma moment !
I det närmaste total koncentration i nuet, samtidigt som det
inte har någon som helst betydelse om hundra år...
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Per-Anders

Jag försöker leva i nuet. Samtidigt försöker jag se framåt, och inte bakåt. Utan att stressa.

2014-10-20 @ 11:31:01
URL: http://peranders.blogg.se/
Postat av: kalebass

Du är att gratulera Per-Anders! Själv har jag en benägenhet att tänka och fundera för mycket framåt.
Har ganska svårt att leva i nuet. Annat var det "förr"...
Men många människor som mår dåligt vill inget annat än att få komma bort från nuet.

2014-10-20 @ 19:12:26
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: Kristallina

Hemskt svårt är det att leva i nuet om man vill fly undan och samtidigt inte vill se framåt heller. Jag funderar också för mycket. Vad händer om.... tänk om det blir si eller så...
Grubblandet ger de sömnlösa nätterna och så är karusellen i gång. Tänker nästan dagligen på att det vore bättre att njuta av dagen, djuren, naturen, utflykter, bra mat, boken man läser o.s.v.
Fast det är svårt. Man får försöka ändå. En ny dag, nya möjligheter (sägs det). Ha en trevlig kväll!

2014-10-20 @ 20:13:55
URL: http://kristallina.wordpress.com
Postat av: KaosJenny

Framförallt tycker jag att det är de lyckliga momenten, när man skrattar, kramas eller hoppsar runt som jag känner pulsen och nuet tydligast. Så där så att jag kan bli tårögd över att jag verkligen får vara här, NU. Men det är inte alltid lätt. När det gäller grubblande har jag upptäckt att hur mycket man funderar så är det sällan man kan lista ut vad som ska köra ihop sig härnäst. Därför grubblar jag nog mindre och mindre. Kram

2014-10-21 @ 00:25:32
URL: http://fantastisktkaos.blogspot.com
Postat av: Gubben

Det är nu vi lever samt en framtidsdröm är inte fel. Varför tänka på det som varit?

2014-10-21 @ 16:40:47
URL: http://mhats.blogg.se
Postat av: kalebass

Det förflutna sätter nog sina spår, vare sig vi vill eller inte. Att planera framåt kommer vi nog inte heller helt ifrån. Att vara fast i det förflutna eller att ständigt oroa sig för framtiden är något som många tyvärr lever med.
Levde vi å andra sidan i nuet, bokstavligen, skulle vi nog ha svårigheter med att ta ett enda steg framåt...
Kram på er, NU blir det strax L.G.W.P...

2014-10-21 @ 20:29:46
URL: http://www.kalebass.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0