Att bry sig om

... och att våga.
 
Tittade en regnig sommarkväll på Sommarkväll, med Richard Olsson.
Mest för att se och höra på Håkan Juholt. (Socialdemokrat, f.d.statsminister).
Mannen som blev utmanövrerad av sina egna parti"kamrater". Högersidan!
Oavsett vad man tycker om hans mustasch eller idiotiska, men i sammanhanget
ganska små misstag, så var han just den partiledare och statsminister som
Sverige så väl hade behövt. Med inriktning på ideologin !
Men mediadrevet var igång, och folket hakade på...
Utan att bry sig om vad som egentligen hände.
Läs gärna Homo politicus inlägg!
 
Folks reaktion, eller snarare bristen på sådan visade sig senare i programmet
när Molly Sande´n, oavsett vad man anser om henne, berättade om när hon
mitt bland folk, med dold kamera utförde improviserad dans, så gick folk raskt
förbi utan att låtsas om att dom såg något, eller vågade stanna upp och titta.
Med munnar raka som streck, jag har själv iakttagit det här fenomenet,
många gånger.
Ingen reagerade.
Vaktposten som inte rörde en min är tillsagd att inte låta sig distraheras av
någonting. Men, vanligt folk ???
Rädda att göra bort sig.
Feghet ?
 
Oavsett vad man tycker om konst, så har jag upplevt en liknande situation,
på ett konstmuseum, där några av besökarna plötsligt, tyst och diskret,
började bete sig väldigt underligt. (Inte hotfullt).
Min nyfikenhet tog överhanden, så jag stannade upp för att se vad det rörde
sig om. Det var jag ensam om.
Ingen av de övriga besökarna reagerade överhuvudtaget !
Med munnar raka som streck lämnade man diskret salen...
Om jag inte minns fel så rörde det sig om performans-uppträdande,(ett slags
happenings).
 
Frågan är, varför bryr jag mig överhuvudtaget ?
 
 

Kommentarer
Postat av: KaosJenny

Vet inte hur det är för "streckmänniskorna" men jag känner att jag får ut mycket av livet genom att låta mig beröras och sen får andra göra som de vill elelr vågar. Kram

2015-08-02 @ 12:42:40
URL: http://fantastisktkaos.blogspot.com
Postat av: kalebass

Visst får var och en göra som den vill.
Men jag blir illa berörd av människors likgiltighet. Att inte ta ställning banar väg för vad som helst, sedan står man där med öppen mun och undrar hur det gick till...
Kram på dig!

2015-08-02 @ 16:45:37
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: Per-Anders

Jag gillar när människor gör det oväntade. Särskilt på allmän plats. Jag tillhör också dem som stannar upp och tittar. Gärna fotar jag också.

2015-08-02 @ 20:53:04
URL: http://peranders.blogg.se
Postat av: Gubben

Visst är det roligt med folk som vågar göra det oväntade bara ingen annan kommer till skada fysiskt eller materiellt. Angående (L)ju(g)holt så har vi nog inte riktigt samma ståndpunkt. Fast visst, alla åsikter behövs

2015-08-03 @ 06:43:04
URL: http://mhats.blogg.se
Postat av: Micke

Brukar heller inte stanna upp om folk håller på och sjunger, eller gör nåt annat av konstnärlig karaktär mitt i stan.
Jag har mitt mål klart för dagen, där ingår inte att stanna upp och kolla på saker ;)

Men mitt intresse är obefintligt för sådant..sån är jag.

På skolan där jag arbetar är det en annan sak...kul med barn som tar sig för saker...det ska uppmuntras.

Den där med att folk hakar på "ett drev" ser jag ganska ofta på FB..jag hakar inte på då...det där näthatet är en förbannelse :(

2015-08-03 @ 18:25:34
URL: http://guldkryckan.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0