Status Quo

... eller stagnation.
 
Det finns alltid någon som har det sämre, och
allting kan alltid bli värre !
 
Men innebär det att man ska låta sig nöja
med det man har, just på grund av att det
finns andra som har det sämre, så att i
slutändan alla har det lika illa..?

eller ska man sträva efter att alla får det bättre ?
 
 
 
Svaret låter givet. Men är det så?
Mänskligheten står och stampar på samma fläck,
utan att komma vidare. Umbärandet är konstant.
Att göra gott av egenvinning, eller för att döva det
egna samvetet, eller ännu värre, för att ligga bra
till, ovan där... är det att göra gott?
 
Är medmänsklighet en utopi ?
 
 

Kommentarer
Postat av: Per-Anders

Dystopi eller utopi. Vi människor har olika syn på det där. Jag tillhör gruppen som vill att alla ska ha det bra.

2015-08-09 @ 21:49:05
URL: http://peranders.blogg.se
Postat av: Libra

Så klart att jag vill att alla ska ha det bra.
Frågan är bara på vilket sätt jag själv kan bidra till att förverkliga den tanken. Jag försöker påverka i min lilla del av världen och hoppas att det sprider sig som ringar på vattnet.

2015-08-10 @ 10:32:51
URL: http://mammababsan.blogspot.com
Postat av: kalebass

Men frågan är, om det betyder att man skall acceptera försämringar i samhället..? just för att det finns de som har det värre. Här hemma och runt om i världen?
Det finns mycket som hänt senaste åren; skolan, arbetslivet, sjukvården, försäkringskassan, äldrevården...

2015-08-10 @ 18:28:43
URL: http://www.kalebass.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0