Intet nytt under solen

Liksom våren uppenbarar sig, varje år.........
 
Det mesta upprepar sig med tiden i tillvaron, om än med små variationer !
 
                                                       o
 
Vid Molins fontän  ( Le bourgeois )                         Text; Tage Danielsson
 
" Blodet varmt och rött, vinet varmt och sött, tre gymnasister vid Molins Fontän.
Det var Lundin och jag och Harald Blom var med under Kungsträdgårdens
lövträd, Lundin citerade Clarte`och Blom han körde med sin Lenin men jag fick
ingen bra ide´ så jag, jag tog mig en klunk rödvin.
Framåt klockan tolv kom noblessen ut i frack och lack från Operakällaren,
vi var där med ett språng och öppna våran trut i denna sång ;
Bourgeoisin det är feta svin, kaviar och champagne, fina vita dukar, vi ska
pinka i erat vin, vi ska hänga upp er i era.......
 
Men tiden gick...
 
Blodet kallt och trött, vinet dyrt och rött, tre affärsmän på Operakällaren, det
var Lundin och jag och Harald Blom var med, a la cartemenyn, du, ta hit den !
Lundin tog vin med stäv bouquet och Blom han körde med sitt Rehnvin, men
jag tog sillbord som entre´så jag beställde öl och brännvin.
Framåt klockan tolv när vi kommit ut, förstår konstapeln, vid Molins Fontän
där stod ett skäggigt gäng och öppnade sin trut med vilda skrän ;
Bourgeoisin, det är feta svin... och de hade synpunkter på att vi ätit på vita
dukar, de skulle förorena vårt vin och hänga upp oss i våra...
 
Men tiden gick...
 
Blodet mera svalt, livet är betalt, tre äldre herrar vid Molins Fontän, det är
Lundin och jag och Harald Blom är med under Kungsträdgårdens lövträn.
Lundin han känner sig passe`och Blom är förtidspensionerad och jag, jag
vet hur livet är när guldklockan är utkvitterad.
Där kommer dagens män, de unga lejonen, små pampar från Operakällaren,
då stultar vi dit och sjunger våran bit åter igen ;
Bourgeoisin det är feta svin, kaviar och champagne, fina vita dukar, vi ska
pinka i erat vin, vi ska hänga upp er i era... slipsar ".

                                                      o
 
Det går i cykler, allt kommer igen, upprepas... människor och system
förändras inte särskilt mycket. Ingenting är nytt under solen... skål !
 

Kommentarer
Postat av: KaosJenny

Visst förändras vissa saker men kanske inte i grunden. Både lite tråkigt och tryggt på något sätt. Kram

2015-03-15 @ 22:08:06
URL: http://fantastisktkaos.blogspot.com
Postat av: kalebass

Ja, vi vet åtminstone var vi har dom höga herrarna ;-)
Tage kunde formulera det han! Kram på dig.

2015-03-16 @ 16:35:44
URL: http://www.kalebass.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0