Detta är

mitt 328:e inlägg...                            ... snart dax att sätta punkt.
 
 
Syftet bakom många av mina inlägg är, förutom att dela med mig av
tankar och funderingar, att peka på företeelser i samhället som jag
tycker borde uppmärksammas.
Ifrågasättande och opposition har aldrig varit omtyckt av makthavarna.
Inte minst kyrkan motsatte sig all kritik.
Varför, ja inte var det av hänsyn till Gud, att denne skulle ta illa vid sig.
Nej, det rörde sig om rädslan att bli fråntagen priviligerierna och makten
över folket.
Hur är det i samhällstoppen idag.
Det är sig ganska likt, med den skillnaden att kyrkan inte längre är
med i spelet. Religionen har däremot på sista tiden visat upp sig och
återtagit viss mark.
Samtidigt som etablerade partier börjat tappa sin grundideologi och
gamla värden skjuts åt sidan för att i första hand få behålla makten.
 
Det går inte längre att, som förr, skylla det dåliga vädret på sossarna...
 
Jag har, som jag nämnt tidigare, ingen egentlig hemvist i politiken,
även om hjärtat ligger till vänster. Röstar gör jag stategiskt, mest för
balansens skull. Allt är politik, vare sig man vill eller ej. Jag håller med
Evert Taube; "Det är krig och politik som har fördärvat vår jord"...
Och religion vill jag förstås tillägga.
 
Att leva i ett kommunistiskt samhälle kan jag inte tänka mig, lika lite
som i ett fascistiskt, eller religiöst, oavsett vilken gud man åberopar.
 
Diktaturer är lika illa vilka som än styr dom.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Tredje året i Hjo

Kristendomen håller sig på sin kant i samhället. Och där får den gärna vara. Men bara där. Börjar de aspirera på att styra samhällsutvecklingen då...

2016-02-14 @ 10:51:02
URL: http://hanskhjo.blogspot.se/
Postat av: kalebass

På andra håll i världen har religionen stor påverkan på utvecklingen. Politik och religion vävs samman.
Så inte här, tack o lov. Än så länge, kanske är bäst att tillägga...

2016-02-16 @ 16:17:53
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: Per-Anders

Dags att sätta punkt..? Nej gör inte det!

2016-02-16 @ 23:10:13
URL: http://peranders.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0