Förväntan

Syrendoft, skolavslutning, sommarlov.  Den blomstertid nu kommer.
 
 
I denna ljuva sommartid. Ida sommarvisa. Visa vid midsommartid...
Älskade, odödliga sånger som skrivits om den tid vi nu går in i.
 
Man brukar ibland tala om folksjäl. Vilka vi är. Som folk.
Om något så är vi väl soldyrkare.
Efter en lång mörk höst och vinter är det sannerligen inte konstigt.
 
Men, det som borde vara en tid för återhämtning,(rekreation) blir
lätt till jäkt och stress och alldeles för många krav.
Vi förväntas göra vissa saker på semestern... helst långt bort, till
andra breddgrader.
Vi glömmer lätt vilket vackert land vi bor i. Fortfarande finns idyller,
allt är inte asfalterat. Inte än.
Förväntan blir inte alltid uppfylld.
Vi minns helt naturligt de bästa stunderna, glömmer lätt resten...
 
Stunder som har fastnat hos mig är tramporgeln på skolgården,
syrendoften i klassrummet, den förväntansfulla atmosfären...
Men även måsskiten på den nya blazern, grön och grann, just när
min mor och jag gick in på skolgården... mindre förväntat!
Kohagar, barrdoft, blomsterängar, sommarstugans doft, smultron.
Inga blickar bakåt och knappast några framåt. Det handlade om
nuet, eller snarare om många nu, efter varann...
Minnen som hänger med upp i åldrarna, blir till en återkommande
förväntan, men som aldrig kan bli riktigt detsamma...
 
För mycket vatten har runnit i bäcken där barndomens trollsländor
glimmade förbi.
 
 

Kommentarer
Postat av: Per-Anders

Och inte att förglömma: pollen. Just nu kliar det i ögonen, jag har svårt att andas och det rinner ur näsan. Usch!

2016-06-05 @ 14:40:30
URL: http://peranders.blogg.se/
Postat av: kalebass

Nej, det låter inte alls trevligt. Under hela min uppväxt var det bara en kamrat som hade hösnuva, som det kallades då. Hur hans förväntningar på sommaren såg ut, vet jag inte. Hoppas du har det under en begränsad tid.

2016-06-05 @ 19:37:21
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: Gubben

Inget trevligt med allergier, fast visst är det en härlig tid.

2016-06-06 @ 07:31:23
URL: http://mhats.blogg.se
Postat av: Tredje året i Hjo

Jo, man hade blazer på den tiden. Utan måsskit faktiskt. För min del.

2016-06-06 @ 12:37:06
URL: http://hanskhjo.blogspot.se/
Postat av: kalebass

Nä, en måsskit på axeln är inget man förväntar sig.
Vi får väl hoppas att en del av våra förväntningar slår in. Om vi har några...

2016-06-07 @ 18:12:27
URL: http://www.kalebass.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0