Varför inte

bland alla funderingar här på bloggen om smått o gott
här i livet, fundera vidare på den största frågan av dom alla;
 
Meningen med livet...
 
 
och, inte minst ordval !
 
Vi föds, och vandrar därefter obevekligt mot samma slutmål.
Det som händer däremellan är meningen med livet.
 
Om nu mening är rätt ordval.
Kanske borde det heta möjligheter ?
Att tiden vi lever har möjlighet att fylla det med något...
Uppleva och utforska livet med alla våra sinnen.
 
Men, kommer vi ut i livet med samma möjligheter? Har alla
möjligheten att upptäcka livet till fullo... knappast.
Kanske får vi välja bort ordet möjlighet också?
Kan vi överhuvudtaget ta orden mening och möjlighet i vår
mun, och samtidigt tala om rättvisa, jämlikhet och godhet..?
Om det ligger en tanke bakom allt lidande som drabbar så
blint, vad är det då för illasinnad princip bakom den tanken.
 
Jag tror nog att livet helt enkelt handlar om överlevnad...
och reproduktion.
Det är enda "meningen".
Ofta dessutom en kamp för att överleva !
 
Finns det sedan något därefter, så hamnar vi alla där, oavsett
om vi har en tro, eller inte.
 
 

Kommentarer
Postat av: Astrid Binnerstam

Det är ingen liten fråga du tar upp. Meningen med livet,vad skulle det vara? För vissa ett behagligt liv i lyx och överflöd, för andra svält och fattigdom från den första levnadsdagen.Om det finns en Gud, och han har någon form av plan, så måste jag säga att jag inte riktigt förstår mig på hens strategitänkande.

2016-05-13 @ 14:50:17
URL: http://norbergianblue.wordpress.com
Postat av: kalebass

Visst är det stora frågor. Frågor som mänskligheten ställt i alla tider, frågor som skapat religioner, för att få svar...
Tror nog att nutidsmänniskan väljer att inte ställa sig frågan, utan ser till sig själv i första hand, plus tidsbrist i jakten efter Mammons utbud...
Jag blandar gärna stort o smått, som i föregående inlägg. Det är inte alla som ser det stora i det lilla... eller det lilla i det stora.

2016-05-15 @ 15:58:06
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: Per-Anders

Jo, överlevnad och reproduktion är nog meningen med livet. Min egen målsättning med livet är att försöka må bra. Jag lyckas för det mesta.

2016-05-18 @ 19:31:41
URL: http://peranders.blogg.se
Postat av: Kersti

Jag tyckte ändå om det där med möjligheter även om jag är väl medveten om att det inte är alla förunnat. Kanske kan man se det som en möjlighet att göra livet lite drägligare för de som inte har samma möjlighet.
Svåra frågor om live och mening. Jag tror att det är bra att sysselsätta sig med dem ibland. Även om det saknas facit så ger det någon slags perspektiv på tillvaron.

2016-05-26 @ 20:45:01
URL: http://plommenad.se
Postat av: kalebass

Ja, perspektiv på tillvaron och inte minst en smula ödmjukhet... Det här med lika möjlighet för alla är snarast en känga åt de fundamentalt religiösa.

2016-05-27 @ 18:52:13
URL: http://www.kalebass.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0